16 i Covid19-isolasjon siden fredag − Mange i ventekarantene

Pr. kl. 16 mandag 22. mars er det påvist smitte hos i alt 16 personer i Åsnes, regnet fra fredag 19. mars. Disse 16 er i isolasjon med Covid 19. Tilfellene som er påvist i dag er nærkontakter til tidligere påvist smittede og befant seg allerede i karantene.

Nye smittetilfeller betyr nye nærkontakter, og antall personer i karantene ligger nå omkring 250. Smittesporing pågår fortsatt. Erfaringsmessig vet man at antall personer som må i ventekarantene er to til tre ganger høyere enn antall personer som må i karantene fordi de er nærkontakter til en smittet person.

Det er kun kommuneoverlegen eller smittesporingsteamet som kan pålegge folk å gå i karantene, ventekarantene inkludert.

Ved alle nye smittetilfeller tas det nå utgangspunkt i at det er snakk om britisk mutasjon. Dette er den dominerende virusvarianten på Østlandet nå. Denne smitter lettere, og derfor er det svært viktig at reglene for isolasjon, smittekarantene og ventekarantene overholdes.

På koronasenteret på Haslemoen er det enormt stor testaktivitet om dagen. Alle elever ved Solør videregående skoles tre avdelinger skal testes på Haslemoen, og gjennomføringen av dette har gått bra. Alle elever har møtt til oppsatt tid. De første prøvesvarene ventes inn på onsdag, og målet er at testresultatene for elevene skal være klare i slutten av uka.

Hva er ventekarantene?

Karantenebegrepet har vært en del av hverdagen i over et år. Det finnes smittekarantene og innreisekarantene, og i senere tid har begrepet «ventekarantene» kommet.

Alle nærkontakter til en bekreftet smittet person skal i karantene i 10 døgn fra det tidspunktet kontakten med en smittet skjedde. Dette kalles smittekarantene. Dersom du er nærkontakt, blir du kontaktet gjennom smittesporing og får beskjed om hva som gjelder for deg.

Dersom du bor sammen med en person som er i smittekarantene, bør du være i «ventekarantene» til den du bor med har fått svar på den første koronatesten. Dersom personen tester negativt, vil du og eventuelt andre i husstanden kunne gå ut av ventekarantene. Personene som er i smittekarantene må fullføre karantenetiden sin.

Ventekarantene anbefales kun for husstandsmedlemmer til personer som er definert som nærkontakter, og ikke andre mer fjerne kontakter.

Det er nasjonale føringer for definisjoner og bruk av karantene. Det innebærer imidlertid ikke at det garantert ikke kan oppstå situasjoner der publikum kan oppfatte det som at karantenereglene praktiseres ulikt fra kommune til kommune. Mer om de nasjonale føringene og informasjon om de ulike begrepene finner du her.