31 i korona-isolasjon ─ Gult nivå på ungdomsskole og videregående

Fredag 10. desember er det 31 personer i Åsnes som er isolert på grunn av Covid-19-smitte.

Utvidet prøvetaking i forbindelse med de positive prøvesvarene på hurtigtester på personer tilknyttet Solør vgs avd. Flisa, har konstatert med negative prøvesvar. Karantenen ved Solør vgs avd. Flisa er derfor opphevet, og de kan ha skole igjen fra mandag av.

Teststasjonen i Våler holder ekstraåpent for drop-in-testing lørdag 11. desember kl. 9 – 12.

Det generelle smittetrykket i vår region er høyt, og kapasiteten i primær- og spesialisthelsetjenesten er under press. Det samme gjelder flere kommunale virksomheter, ikke minst fordi det for tiden også er en del forkjølelse.

Kontaktreduserende tiltak i skoler og barnehager er et effektivt tiltak for å begrense smittespredning fra barn til barn, og mellom barn og ansatte.

Åsnes kommune har tidligere innført lokal forskrift for skoler og barnehager.

Det innføres i tillegg gult nivå på Åsnes ungdomsskole og Solør videregående skole (avdeling Flisa og Sønsterud) fra og med mandag 13.12.21, gjeldende inntil videre.

Det innføres i tillegg gult nivå på samtlige SFO i Åsnes kommune fra og med mandag 13.12.21, gjeldende inntil videre.

Organiserte fritidsaktiviteter for barn og unge fortsetter som vanlig.

Både nasjonalt og lokalt er lagrene for selvtester nå marginale, og det jobbes på nasjonalt og regionalt nivå hardt for å anskaffe flere hurtigtester. Et av våre viktigste verktøy for å bekjempe smitteutbrudd i «et åpent samfunn» er nå derfor inntil videre en begrenset ressurs.