Virksomhetens ansatte skal yte tjenester på en slik måte at
- Mestring og mulighet for utvikling ivaretas
- Ferdighetsnivået opprettholdes
- Brukeren blir minst mulig avhengig av tjenestene, både i omfang og over tid
- Brukeren behandles med respekt og har medbestemmelse med hensyn til tjenestens innhold
Hvem kan få målrettet miljøarbeidertjeneste?
Mottakere av tjenesten må bo eller oppholde seg i kommunen.
Innbyggere med nedsatte funksjonsevne av fysisk og/ eller kognitiv art som har behov for veiledning, praktisk bistand og opplæring for å mestre dagliglivets gjøremål kan få miljøarbeidertjeneste. Tjeneste kan ytes i hjemmet, i kommunale omsorgsboliger, i skoler, ved arbeidstiltak og ved dagsenter.
Hva innebærer miljøarbeidertjenester
Miljøarbeidertjenesten er praktisk bistand og opplæring. Formålet er å gjøre den enkelte mest mulig selvhjulpen i dagliglivet og å opprettholde ferdigheter. Dette innebærer målrettet arbeid mot de kort- og langsiktige mål du og miljøterapeuten har utarbeidet sammen. Individuell plan kan være et virkemiddel i dette arbeidet.
Praktisk bistand:
Praktisk bistand er å veilede og bistå i dagliglivets praktiske gjøremål i og utenfor hjemmet, og slik gjøre den enkelte mest mulig selvstendig i dagliglivet.
Opplæring:
Opplæring er å drive veiledning og opplæring i dagliglivets gjøremål i og utenfor hjemmet, og slik gjøre den enkelte mest mulig selvstendig i dagliglivet.
Dette kan forventes av tjenesteyter:
- Tjenesteyter forholder seg til ditt vedtak med hensyn til innhold og timer
- Vi bidrar til utarbeidelse av en individuell plan
- Vi tilrettelegger for læring og mestring
- Vi forholder oss til vergemålsloven
- Alle ansatte har taushetsplikt
Dette forventer vi av deg som mottar tjenester:
- Være delaktig i gjennomføring og evaluering av mål og tiltak ut fra dine forutsetninger.
- At du respekterer de ansatte som jobber hos deg
- At du gir tilbakemelding hvis din helse- eller ditt funksjonsnivå endres
Egenbetaling:
For tjenester betales en egenandel i henhold til forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsrogstjenester, fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet.
Vedtak om egenbetaling sendes når nødvendige opplysninger er innhentet.
Politiattest:
Alle som arbeider med brukere som kommer inn under Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester må framlegge politiattest.
Søknad om praktisk bistand og opplæring:
Søknadsskjema finnes her.
Søknaden sendes til og behandles av avdelingen Koordinering, fag og forvaltning i Åsnes kommune.
Saksbehandlingstid:
Inntil 3 uker
Hva gjør du om du ikke er fornøyd?
Du kan klage på tjenestens innhold, omfang og utførelse. Virksomheten plikter å gi råd og veiledning i forbindelse med klage. Klage kan framsettes muntlig og/eller skriftlig. Ta kontakt med leder ved boligen om det er noe du ønsker skulle vært gjort annerledes.
Lovgrunnlag:
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
Pasient- og brukerrettighetsloven
Lov om helsepersonell
Forvaltningsloven
Arbeidsmiljøloven
Vergemålsloven