17. mai-feiring i koronatider

I år som i fjor setter koronaen sterke begrensninger for 17. mai-feiringen. Men det blir markeringer i ulik grad.

Pandemien vil prege feiringen av Norges nasjonaldag også i år. Markeringer av 17. mai må gjennomføres innenfor gjeldende nasjonale, og eventuelt regionale og lokale, regler og anbefalinger. I Åsnes er det for tiden ingen lokale koronaregler eller anbefalinger. Nasjonale regler og anbefalinger gjelder derfor.

17. mai-tog, annonserte taler, leker, kransenedleggelser og liknende er omfattet av reglene om arrangement i covid19-forskriften. Tradisjonelle 17. mai-tog fører i høyeste grad til folkeansamlinger, og derfor avlyses de.

Markeringer i Hof, på Vermundsjøen og hos Solør Montessori

Det planlegges drive in-arrangement på Sundenga i Hof og ved Åsnes Finnskog kirke på Vermundsjøen.

«Programmet» ser foreløpig slik ut (med forbehold om endringer, tillegg og presiseringer):

08.00 – Flaggheising med flaggsignal

11.00 –  Åsnes hornmusikk og Åsnes barne- og ungdomskorps  spiller utenfor  Sønsterud bofelleskap

12.00 – Åsnes hornmusikk og Åsnes barne- og ungdomskorps  spiller utenfor Åsnes sykehjem, før de går videre til Nedre Kjølen bo- og aktivitetshus for å spille der.

Felles nasjonalsang for hele landet rett etter 12.00

Drive in-arrangement på Sundenga i Hof

Oppmøte fra kl. 11.

Arrangørene bruker denne arrangementssiden på Facebook, så følg med der

• Felles nasjonal "Ja, vi elsker" med 3. Og 4.trinn
  • Velkommen av FAU-leder Mirjam Bekkesletten Andersen
  • Tale av 7.trinn ved Jara skole
  • "Deilige jord" med 3. Og 4.trinn
  • Ord for dagen av sogneprest Runar Olsen
  • Fellessang "Fagert er landet" med forsanger Madelen Blomquist
  • Trekning
  • Fellessang "Gud signe vårt dyre fedreland" med forsanger Madelen Blomquist
  • Bilkortesje (se eget kart lenger opp)

11.30 Drive in-gudstjeneste ved Åsnes Finnskog kirke

Mer informasjon på Facebook-siden til Vermundsjøen velforening

Feiring hos Solør Montessori

Solør Montessori-barnehage og Solør Montessori-skole markerer 17. mai med blant annet skattejakt/bilrebus. Les mer på nettstedet til Solør Montessori.

Felles allsang etter 12

Et av høydepunktene i fjorårets feiring var da hele Norge samlet seg i en gigantisk allsang av "Ja, vi elsker". Også i år vil regjeringen oppfordre hele Norge til å bli med når nasjonalsangen skal synges samtidig. Det skjer rett etter saluttene fra festningsverkene på Akershus festning klokka 12.

Følg nasjonale smittevernråd

På 17. mai som ellers gjelder de overordnede rådene om å holde seg hjemme når man er syk, holde avstand og holde hendene rene.

Utdrag av nasjonale råd og regler (det finnes ingen lokale råd og regler nå) som gjelder per i dag:

* Hold minst en meter avstand til andre. Hold hendene rene, og hold deg hjemme hvis du er syk.

* Begrens sosial kontakt og møt heller andre utendørs enn innendørs.

* Ikke ha besøk av flere enn fem gjester. Hvis alle gjestene tilhører samme husstand, kan dere være flere, men man må kunne holde avstand.

* Barn i barnehage og barneskoler kan ha besøk fra egen kohort. Barn og unge kan ha besøk av én til to faste venner.

* Det er tillatt med skjenking ved servering av mat, men skjenkingen stopper klokka 22.

* Utenom i private hjem kan man på private sammenkomster samles maksimalt ti personer innendørs og tjue personer utendørs.

* På offentlig arrangement der folk sitter på faste, tilviste plasser er det tillatt med maks 100 personer innendørs.

* Det er tillatt med maks 200 personer på offentlig arrangement utendørs hvis det er mulig å holde minst én meters avstand. Hvis alle sitter på faste tilviste plasser, kan man være 600 personer (fordelt på 3 kohorter á 200 personer) hvis det er to meters avstand mellom kohortene.