800.000 til kunst i det offentlige Åsnes-rom

Åsnes kommune får mer enn 800.000 kroner som skal brukes til kunst i det offentlige rom. Sparebanken Hedmarks kunstfond er giver av gaven.

Wenche Sæthre Høye fra Sparebanken Hedmarks kunstfond ga ordfører Ørjan Bue en forsmak på kunstgaven. Bak står Otto Langmoen, Elida Inman Tjørve, Terje Skymoen og Stein Halvorsen i Åsnes kommune.

- Nå var det Åsnes sin tur, sier Wenche Sæthre Høye, styreleder i Sparebanken Hedmarks kunstfond.

- Kunst har mye å si for befolkningen, mener vi, og det er mangel på det i hverdagen. I Åsnes ser dere framover og bygger bærekraftige bygninger. Nytt beredskapssenter og omsorgsboliger er eksempler på steder som trenger kunst, sier Høye.

Hva gaven blir omsatt til i praksis, avgjøres gjennom dialog mellom kommunen og fondet. Gavemidlene kan fordeles på flere separate kunstverk. Noen ganger velger fondet kunstner, mens andre ganger legges utsmykkingsprosjekt åpent ut på anbud der kunstnere kan melde sin interesse.

Sparebanken Hedmarks kunstfond ble opprettet i 2010, da to tidligere kunstfond fra Elverum og Østerdalen sparebanker ble slått sammen og utvidet til å omfatte hele Hedmark. Kunstfondet administreres fra SpareBank 1 Østlandet, og har eget styre med representanter fra ulike deler av Hedmark fylke.

Som en første kunsthilsen til Åsnes hadde Høye med seg en gave i form av maleriet «Takk til deg, min venn». Det er malt av Olaf Storø, som tilbringer halvparten av året på Svalbard, noe motivet også bærer bud om.

Ordfører Ørjan Bue er svært takknemlig for gaven, og han er glad for muligheten for å få mer kunst i det offentlige rom.

- Når pengepotten er liten i nedskjæringstider og omstillingsperioder, er det ikke kunst som blir prioritert i konkurranse med lovpålagte oppgaver. Nå skal vi diskutere hvordan gavemidlene skal brukes. Dette er noe som alle skal ha glede av, for det fortjener Åsnes-innbyggerne.

Kunstfondet har gitt mange gaver gjennom årene, blant annet disse:

* Kunstverk mellom skolen og rådhuset på Kirkenær i Grue (2015)

* Storelgen ved rv. 3 i Stor-Elvdal (2015)

* Kunstverk på rv. 3 ved Aukrustsenteret i Alvdal (2016)

* Kunstverk ved innkjøringen til sentrum i Trysil (2017)

* Kunstverk i Strandgateparken i Hamar (2018)

* Kunstverk på Hans Børli plass på Skotterud i Eidskog (2018)

Ørjan Bue, Wenche Sæthre Høye, Terje Skymoen.