Begrens omgangskretsen i helgen

Regjeringen varsler om nye nasjonale korona-innstramminger fra neste uke.

Innstrammingene kommer som følge av at smitten øker flere steder i landet. Smitten har også begynt å spre seg til eldre aldersgrupper.

På dagens pressekonferanse kom statsministeren med en klar oppfordring om å begrense hvor mange man omgås i helgen.

– Hver og en av oss må tenke over hvor mange vi omgås. Jo færre vi møter, jo mindre vil viruset spre seg, sier hun.

Gjelder også i Solør

Konstituert kommuneoverlege i Solør, Jorun Slettli, sier at anbefalingen fra statsministeren også gjelder i Solør, selv om vi har lite smitte her.
- Dette er en oppfordring til hele nasjonen, og da gjelder den også oss. Vi får stadig melding om nærkontakter til smittede fra andre deler av landet som bor her i Solør. Vi har vært heldige så langt og har hatt få smittede, sier Slettli.

Flere nærliggende områder har smitteutbrudd nå, og vi reiser i større grad enn tidligere, både i jobb og privat.

Konstituert kommuneoverlege i Solør, Jorun Slettli. Agnete Bekkesletten, Grue kommune.

Husk smittevernrådene

For å stanse spredning av Covid-19 er det viktig at alle følger smittevernrådene:

• Hold avstand – husk meteren
  • Bli hjemme hvis du er syk eller i karantene
  • Vask hendene
  • Host/nys i papirlommetørkle, eller i albukroken dersom du ikke har det for hånden.

Nasjonale innstramminger neste uke

Regjeringen har gitt Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet i oppdrag å anbefale nye smittetiltak på grunn av økende smitte. Det er varslet at de nye innstrammingene vil gjelde fra neste uke.

– Vi ser at smitten øker flere steder. Vi ser også at smitten har begynt å spre seg til eldre aldersgrupper, og det er en betydelig risiko for at tallene vil fortsette å stige. Dette er bekymringsfullt. Derfor varsler vi allerede nå at det kommer nasjonale innstramminger neste uke. Tiltakene vil være målrettet mot de områdene der smitten nå sprer seg, sier statsminister Erna Solberg.

Høyt smittetall

Torsdag ble det registrert 270 nye smittetilfeller av koronaviruset i Norge. Det er det høyeste smittetallet på ett døgn siden 26. mars i landet.