BUA Åsnes er i gang!

BUA Åsnes ble offisielt åpnet tirsdag 5. februar. Torsdag 7. februar er første utlånsdag for sports- og fritidsutstyret som er tilgjengelig for utlån via BUA-ordningen. Malin Jansson (f.v.), Michalina Siemaszko, Erland Thingnes og Erik Aagaard er sentrale bidragsytere til BUA Åsnes.

Målet er at BUA Åsnes skal gjøre det enklere for barn og unge å delta i lek, sport og friluftsliv.

BUA er en ideell organisasjon med virksomhet i hele Norge. Per desember 2018 er 77 utlånsordninger i 65 kommuner, fordelt på 16 fylker, med i BUA-nettverket.

Kultur og friluftsliv på samme sted

Mange steder ser man på BUA som et utstyrsbibliotek der bøker er byttet ut med sportsutstyr. Men i Åsnes får man begge deler på samme sted, for BUA Åsnes har tilhold i Åsnes folkebibliotek.

- Ja, her kan man låne et par skøyter og ei bok samtidig, sa biblioteksjef Malin Jansson ved åpningen.

- Fordelen ved å ha det på biblioteket er at dette er hele kommunens sted, sa Erik Aagaard, som har stått i spissen for de frivillige som har bidratt til etableringen.

Ordfører Ørjan Bue klippet BUA-snora.

Nå er det vintersportsutstyr i hyllene, mens målet er å få på plass så mye sommerutstyr som mulig når den tid kommer.

I Åsnes har Sparebankstiftelsen Hedmark, Åsnes idrettsråd og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) bidratt økonomisk, og det meste av utstyret er anskaffet gjennom Intersport Flisa.

- Det er ønske om at flest mulig unge kan få mulighet til å være aktive og prøve noe nytt, uten at de skal være nødt til å kjøpe nytt utstyr først. BUA profileres med fire tydelige farger, og disse står for glede, aktivitet, action og allsidighet, sa Aagaard.

- Man skal ikke behøve å kjøpe nytt for å teste en aktivitet. Barn vokser fort fra utstyret, og det er bedre å få mulighet til å låne utstyr hvis det er behov kun noen få ganger, sa Jansson.

Tidlig ute

I Hedmark er BUA-ordningen på plass i Eidskog, Kongsvinger, Sør-Odal og Tynset.

- Vi er jo fortsatt i etableringsfasen, men vi er stolte over å være relativt tidlig ute med dette, sa Aagaard.

Blant de frivillige er det også med to representanter for ungdomsrådet i Åsnes, nemlig Michalina Siemaszko og Erland Thingnes

De er viktige bidragsytere når det gjelder forslag til utstyr og bistand med dataløsningen for utlånsregistreringen.

Registrer deg før du kommer

BUA Åsnes har åpent tirsdager og torsdager kl. 16 - 19.

Normal utlånskveld er torsdag. Da låner man utstyr over helga og leverer igjen på tirsdag. Det er hovedregelen.

Se utstyret som er til utlån på BUA Åsnes

Før man kommer for å låne utstyr for første gang, bør man ha registrert seg som låntager på nett først.

Da går man til nettstedet for BUA Åsnes og velger "Logg inn" øverst til høyre (på pc-versjonen av nettstedet). Her får du mulighet til å registrere deg.

Slik låner du utstyr

Standard lånevilkår