Camp Røgden, Grue Finnskog

Finnskogen Natur- og kulturpark inviterer ungdommer 13-16 år til camp ved Røgden i sommer. Dette er en leir fylt av mange spennende aktiviteter, ved siden av det å bli kjent med ungdom fra andre kommuner. Ungdom fra Eidskog, Kongsvinger, Grue, Åsnes, Våler, Elverum og Trysil kan være med.

12. – 15. august 2021

Camp Røgden 2021

Leiren er gratis. Detaljert program vil bli sendt deltakerne når påmelding foreligger.

Torsdag 12. august

15.00-17.00 Innsjekking

Servering av silppo (en skogfinsk matrett)
Åpning v/ordfører m.fl.
Bli kjent-aktiviteter og presentasjonsrunde

Fredag 13. august: vannaktiviteter

Deltakerne deles i grupper og alle får prøve alle aktiviteter: sup, padling og fisking. Spennende aktiviteter med erfarne instruktører. Ettermiddagen brukes i leiren til håndverkaktiviteter. Vi avslutter dag to med bading i Røgden og leirbål på stranda.

Lørdag 14. august: Skog- og kulturaktiviteter

Skogbruk og friluftsaktiviteter knyttet til skog er tema på formiddagen på dag tre. Herunder blir det satt av tid til bruk av kart og kompass. På ettermiddagen besøker vi Finnetunet og får høre spennende fortellinger om
skogfinsk innvandring og kultur.

På Finnetunet spiser vi den tradisjonelle skogfinske matretten motti og flesk. Kvelden brukes til «naturstiløp» hvor informasjon fra tidligere aktiviteter blir testet. Spennende premier venter ved utdelingen senere på kvelden.

Søndag 15. august: Rydding av leiren og hjemreise

På hjemveien stopper vi på Gjesåsen klatrepark og prøver ferdighetene i klatreløypene der før vi avslutter med grilling av hamburgere og sier takk for samværet.

Litt om aktivitetene

Finnetunet og den skogfinske innvandringen

Finnetunet er et museum som forteller oss litt om livet til de skogfinske innvandrerne. Denne etniske minoritetsgruppa innvandret fra blant annet Savolax i Finland og til grensetraktene mellom Norge og Sverige fra ca. midten av 1500 - tallet og i en 100 års periode framover. Viktige spor etter disse skogfinske innvandrerne finnes særlig i området som vi kjenner som Finnskogen på begge sider av den svensk-norske grensen i Innlandet fylke.

De mest karakteristiske trekkene ved skogfinsk kultur var blant annet språket og folketroen, byggeskikken og jordbruksteknikken. Spor etter dette finnes fortsatt på Finnskogen.

Fisking

Finnskogen er et område fullt av fiskelokasjoner for blant annet abbor og gjedde. Vi har derfor også fått med oss
fiskeguidene i Explore Finnskogen som tar med dere på jakt etter Finnskogens egne krokodille, og kanskje litt annen fisk. Det er fanget flere gjedder over 10 kilo i Røgden, og kanskje får du en på årets camp. Guidene stiller
med fullriggede sportsfiskebåter, kompetanse og trua på en fangst du sent vil glemme!

Sup/kanopadling

Vi har vært så heldige å få med oss Knut Egil Bekkevold fra Outdoor Finnskogen på padleaktiviteter. Han er en godt skolert padler i alle den slags former. Vi kan nesten kalle ham en tryllekunstner med årer. Dette vil garantert gi deg
masse triks og tips til å bli en bedre padler uavhengig av erfaringsnivå. Han tar gjengen med på en spennende safari, der dere kommer nær dyrelivet både over og under vann.

Gjesåsen klatrepark

Gjesåsen klatrepark ligger idyllisk til ved siden av Gjesåsen kirke. Her kan vi tilby luftige opplevelser. Løypene kan benyttes av barn og voksne over 115 cm som ønsker utfordring og mestring ut fra sitt nivå. I tillegg finnes det barneløyper som passer for barn fra 2-3 år.

Klatreparken har også flotte turstier man kan benytte seg av, om man vil følge med klatrerne fra bakkenivå, eller gå seg en tur i skogen. Velkommen ut i skogen og opp i trærne.

Finnskogen Natur & kulturpark

Finnskogen Natur & kulturpark er medlem av Norske Parker som er en paraplyorganisasjon for 8 andre natur- og kulturparker i Norge. Norske Parker er medlem i Europeiske Parker som organiserer rundt 900 slike regionale parker i Europa.

Disse «parkene» er opptatt av å engasjere barn og ungdom til å delta i utviklingen i området, bidra til ulike oppgaver knyttet til miljø og klimaspørsmål og også lære å bruke naturen både til fritid og i jobbsammenheng. Hvert år arrangeres det en internasjonal camp for disse ungdommene. Sommeren 2020 skulle Finnskogen Natur & kulturpark, i samarbeid med Norske Parker, vært vertskap for en slik leir. På grunn av pandemien måtte den dessverre avlyses.