Elektroniske fakturaer for flere tjenester enn før

Fra 1. januar sendes alle fakturaer på husleie, barnehage/SFO, omsorgsregninger og kommunale avgifter elektronisk.

Tidligere har elektronisk utsendelse vært begrenset til fakturaer for barnehage/SFO og for kommunale avgifter.

Dersom man ikke åpner mottatt henvendelse i Altinn (samme sted som du for eksempel mottar skatteoppgjøret), vil faktura komme i posten etter tre dager.

Har du allerede efaktura eller avtalegiro knyttet til fakturaer fra Åsnes kommune, blir det ingen endring.

Blant mottagerne av fakturaer er det allerede en høy andel som bruker efaktura.

Hvis du velger efaktura eller AvtaleGiro, slipper du unna mye papirarbeid. Efakturaen kommer ferdig utfylt og krever bare at du godkjenner betalingen i nettbanken. Med AvtaleGiro sørger banken for at regningen blir betalt på forfallsdato.

Fordeler med efaktura

• Billig ­- Du får ingen fakturagebyr.
  • Enkelt – Du får regningene dine rett i nettbanken din, ferdig utfylt.
  • Oversiktlig – Alle regninger lagres i nettbanken. Når du får en ny regning, får du beskjed.
  • Praktisk – Du kan betal regningene dine når som helst, hvor du enn er.
  • Fleksibelt – Du kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto. Du kan også stoppe betalingen.
  • Tidsbesparende – Du trenger ikke å forholde deg til lange KID-nummer eller annen betalingsinformasjon.
  • Miljøvennlig – Med eFaktura sparer du miljøet for unødvendig papirbruk.

Fordeler med AvtaleGiro

• Billig – Du får ingen fakturagebyr og regningene betales alltid i tide slik at du unngår purringer.
  • Enkelt – Banken sørger for at regningene betales automatisk på forfallsdato.
  • Tidsbesparende – Du trenger ikke å forholde deg til lange KID-nummer eller annen betalingsinformasjon.
  • Oversiktlig – Du har full oversikt i nettbanken. Før forfall vil du motta en varsling om kommende trekk.
  • Fleksibelt – Du kan endre forfallsdato, beløp og belastningskonto, eller stoppe betalingen i nettbanken.

Hvordan kan du inngå efaktura og AvtaleGiro?

Logg deg inn i nettbanken din og finn Åsnes kommune som tilbyder av efaktura og AvtaleGiro.

Når du betaler din neste regning fra kommunen vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en efaktura- eller AvtaleGiro-avtale. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen. Du får beskjed når avtalen trer i kraft. Husk at du må betale regninger tilsendt i posten som normalt inntil avtalen er aktivisert.

Hva er en digital postkasse?

Digitale postkasser er en frivillig, sikker løsning for å motta og oppbevare viktig post digitalt, både fra private og offentlige virksomheter. Som innbygger kan du motta post gjennom Altinn eller via digital postkasse, enten Digipost eller e-Boks.

Postkassene er likestilte, og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Det er gratis å opprette og bruke postkassen, og du kan enkelt bytte postkasse senere hvis du ønsker det.

Hva skjer om jeg ikke åpner den digitale posten?

Dersom du ikke har lest den digitale posten du har fått tilsendt via Altinn innen to dager, blir den skrevet ut og sendt som papirpost.

Har du registrert deg hos e-Boks eller Digipost, får du ikke papirversjon.

Når du mottar digital post fra det offentlige, blir du varslet på SMS eller e-post.

Les mer om digitale postkasser her

Hvordan får jeg en digital postkasse?

Dette gjør du ved å gå inn på Norge.no.

Hva om jeg vil motta alle brev fra det offentlige på papir?

Da må du reservere deg mot kommunikasjon på nett. Det kan du gjøre her.