Etablerer Haslemoen infeksjonsklinikk

Åsnes-ordfører Kari Heggelund og Våler-ordfører Ola Cato Lie ved Haslemoen infeksjonsklinikk.

Kommunene Våler og Åsnes går sammen om å etablere Haslemoen infeksjonsklinikk. Den er i drift fra mandag 30. mars.

Formålet med klinikken er å ivareta kommunenes innbyggere på en best mulig måte under pandemien Covid-19 og å begrense smittespredning ved fastlegekontorene våre.

Pasienter med feber og infeksjonstegn skal fra og med mandag 30. mars 2020 ringe sitt fastlegekontor først. Pasientene vil bli satt i kontakt med sin fastlege som vurderer om pasienten trenger en undersøkelse på infeksjonsklinikken på Haslemoen.

Testsenteret som hittil har holdt til i politiets tidligere lokaler på Flisa avvikles, og denne virksomheten flyttes til Haslemoen. Pasientene fra Solør som kommuneoverlegen bestemmer skal testes, vil bli testet i et telt utenfor infeksjonsklinikken.

Brakkene utenfor legesenteret på Flisa, som fram til nå har blitt brukt som mottak for personer med symptomer på luftveislidelser, tas ut av bruk.

Må ha avtale først

Men døra på legesenteret på Flisa forblir stengt for drop in-besøk. Alle førstegangshenvendelser skal skje over telefon til fastlege, koronatelefonen, legevakt eller via e-konsultasjon med legene ved Åsnes legesenter (ikke tilgjengelig for vikarlegene).

I andre etasje i samme bygning på Haslemoen skal det komme på plass et tilbud med såkalt intermediære plasser. Det betyr senger og behandlingstilbud for personer som har fått påvist at de er smittet med koronaviruset og derfor er rammet av Covid-19. Dette tilbudet er til for å behandle folk som er for syke til å være hjemme, men samtidig «for friske» til å sendes til behandling ved sykehus.

Lokal mulighet

Klinikken skal bemannes med erfarne fastleger og erfarent helsepersonell fra helsetjenestene i Våler og i Åsnes.

- Det er ingen fasit på hvordan dette vil utvikle seg, men det er godt å vite at vi nå rigger for alle eventualiteter, og sikrer et best mulig tilbud. Vi som bor i Solør kjenner mulighetene som ligger i Haslemoen. Selv om situasjonen er alvorlig, så er det fint å ha slike muligheter lokalt. Det er så mange som står på og gjør en fantastisk innsats, og det setter vi veldig pris på. Da håper vi at alle andre kan vise sin støtte med å følge de reglene som er satt, sier Åsnes-ordfører Kari Heggelund.