Etablerer helsetilbud på Haslemoen og Kongsvinger

Solør-ordførerne Rune Grenberg (Grue), Kari Heggelund (Åsnes) og Ola Cato Lie (Våler). Åsnes kommune

Kommunene Åsnes og Våler etablerer et felles helsetilbud på Haslemoen. Grue kommune, som sokner til Ahus, vil benytte seg av eksisterende sengeplasser i Kongsvinger og egen kommune og har ikke behov for å gå inn i Haslemoen-løsningen nå.

Helsetilbudet opprettes og forsterkes i forbindelse med koronautbruddet.

- Det er behov for nye helsetilbud for å ivareta våre innbyggere i den fasen vi nå går inn i, sier ordførerne i Åsnes, Våler og Grue i en samlet uttalelse.

Helsetilbudet på Haslemoen og de forsterkede sengeplassene ved Kongsvinger sykehus er en utvidelse av kommunale sengeplasser som skal ivareta koronasmittede pasienter etter sykehusopphold.

- Innbyggerne i de tre Solør-kommunene vil med disse løsningene være godt ivaretatt, forsikrer ordførerne.

Solør-kommunene har samarbeidet godt under koronakrisen. Selv om kommunene velger ulike løsninger nå, er det fortsatt god dialog mellom kommunene.

De tre kommunene vil fortsette samarbeidet med koronatelefon og testsenter.