Ett nytt smittetilfelle - Gult nivå ut skoleåret

Ett nytt smittetilfelle i dag gjør at det nå er 11 personer i isolasjon i Åsnes. Regjeringens gjenåpningsplan iverksettes ved midnatt. Skoler og barnehager i Åsnes fortsetter likevel på gult nivå ut skoleåret.

En nærkontakt til tidligere smittet har i dag testet positivt for Covid-19 på hurtigtest. Vedkommende har lette symptomer og kan isoleres i hjemmet. Smittevei er kjent, og det er ingen nye nærkontakter.

Vi har nå 11 personer i isolasjon og 51 nærkontakter.

Andre trinn i Regjeringens gjenåpningsplan iverksettes fra midnatt, natt til torsdag 27. mai.

DET ER INGEN LOKALE KORONAFORSKRIFTER I ÅSNES FOR TIDEN. De nasjonale regler og anbefalinger gjelder.

Likevel er det grunn til trekke fram tre lokale forhold:

* Skoler og barnehager i Åsnes fortsetter på gult nivå ut skoleåret.

* Åsnes kommune anbefaler befolkningen om å begrense sosial aktivitet og reisevirksomhet ut denne uka. Anbefalingen er å ikke krysse kommunegrenser for å delta i idretts- eller kulturarrangementer eller andre sosiale tilstelninger. Dette på grunn av regionalt smittepress.

* Russen i Solør oppfordres til å benytte det stående tilbudet om hurtigtester og testing uten symptomer.