Ettårsdag for Skravlekoppen

I dag er det ett år siden Skravlekopp-konseptet så dagens lys. Skravlekopp er en grønn kopp du finner sammen med øvrige kopper på utvalgte kafeer, kantiner og lignende i kommuner som har tatt i bruk Skravlekopp-konseptet.

På bildet ser vi Henrik Søreng bruke skravlekopp på Delinas. Han er folkehelsestudent og har praksisperiode i Åsnes kommune.

Ved å bruke skravlekoppen viser en interesse for å ta en prat. Inkluder alle og slå av en prat. Det kan være betydningsfullt for mange.

Venke Knutson står bak konseptet, og hun konstaterte at det er enkelt å ta seg til en kafé hvis man drar dit med noen man kjenner fra før. «Å oppsøke en kafé alene, er derimot ikke like enkelt. Å få folk ut på sosiale møteplasser er en målsetting slik at folk ikke sitter hjemme», har Knutson sagt.

Skravlekoppen blir dermed et signal for å vise at man er åpen for en prat med ukjente.

I forbindelse med ettårsdagen oppfordrer vi til å løfte blikket opp og se om det er noen som er åpne for en prat. Ikke vær redd for å gå bort til dem. Koppen symboliserer raushet, godhet og tilgjengelighet! DU kan utgjøre en forskjell for både deg selv og andre.

Åsnes har vært Skravlekopp-kommune siden 26. april 2019. Du finner koppene på Delinas (i Flisa Stormarked), Åsnes sykehjem og Åsnes folkebibliotek.