Evald fikk «Ungdommens kulturstipend»

Evald S. Øwre tildeles ungdommens kulturstipend 2020. Han får "Ungdommens kulturstipend" på bakgrunn av sine prestasjoner innenfor frisbeegolf. Stipendet har en størrelse på kr. 10.000.

Sarah Karlshaugen og Marius Berg fra Åsnes ungdomsråd overrakte "Ungdommens kulturstipend" til Evald Sandermoen Øwre. Bjørn M. Brandett

Dette er et stipend som deles ut på bakgrunn av innsats i det foregående året. Derfor deles stipendet til Øwre ut nå i 2021.

Sarah Karlshaugen og Marius Berg fra Åsnes ungdomsråd stod for utdelingen da de overrasket stipendmottageren ute på trening med Solør frisbeeklubb.

Evald S. Øwre har som mange andre ungdommer sin bakgrunn fra håndball og fotball. Men da noen ildsjeler etablerte frisbeegolf-bane på Flisa i 2018, måtte han bare prøve hva det var.

Sammen med far og lillebror ble han raskt hekta på denne idretten, og etter åpningen av Solør diskgolfbane i oktober 2018 er det frisbeegolf som har vært idretten han satser på. Utallige treningstimer på Myrmoen, ukesgolfer der, i Ankerskogen og i Elverum har gjort at han har utviklet seg veldig raskt.

Frisbee-miljøet disse stedene betegnes som svært inkluderende, og rutinerte spillere har tatt godt i mot juniorene fra Flisa og vært gode inspiratorer og rollemodeller.

Sesongen 2020 ble den første med nasjonale konkurranser for Evald, og han vant Norgescupen sammenlagt i juniorklassen og fikk sølv i Norgesmesterskapet.

Han er junior også denne sesongen, men en del mindre/regionale konkurranser spiller han i seniorklassen.

I vår deltok han i Toten Open med to runder på Karidalen på lørdagen og to runder på Sillongen på søndagen. Her fikk han delt seier i seniorklassen med imponerende score på -12.

NM i år arrangeres på Hamar i midten av juni, og der er nok målet å ta sitt første NM-gull.