Fiber til hele vestsida

Fra mandag 12/11 kan de som bor vest for Glomma i Åsnes forvente besøk av Telenors salgsrepresentanter. Et samarbeid mellom Åsnes kommune og Telenor gjør det nå mulig å skaffe seg bredbåndstilgang via fiber i hele Åsnes vest for Glomma.

Tore Kordal (Hof grenderåd), Kjetil Nordby (Mosogn Vel), ordfører Ørjan Bue, Ronja Lørendal (Telenor), Jørgen Bjune (Telenor) og Otto Langmoen (Åsnes kommune) bidrar i fellesskap til at fiber på hele vestsida blir en realitet. isolor.no

Blir oppslutningen like gode om dette fiberprosjektet som den har vært tidligere i andre prosjekter i Åsnes, lover det godt for framdriften.

Målet er å ha fullbredbåndsdekning via fiber i hele Åsnes i løpet av få år, og nå er altså turen kommet til vestsida.

708 husstander er innbefattet i dette utbyggingsprosjektet.

Selgerne fra Telenor vil redegjøre for detaljene i tilbudet til den enkelte. Men hovedprinsippene er som følger:

Kr. 0,- i tilkoblingsavgift

Kr. 799,- i måneden med bindingstid på ett år

Prisen det første året er den samme uansett om man velger en hastighet på 50/50 mbit/sek eller 500/500 mbit /sek eller to alternativer derimellom.

Tilbudet er helt likt det Telenor har gitt i resten av Åsnes.

Dette inkluderer fiber, tv-tilgang og eventuell tilgang til fasttelefoni.

Når man skal sammenligne med hva man betaler i dag, er det altså viktig å huske at prisen inkluderer tre ulike produkter (internett/tv/fasttelefoni).

Telenor har regnet seg fram til at gjennomsnittlig avstand mellom husene på Åsnes vestside er 180 meter. Det innebærer at det er 1300 kilometer med kabel som må legges.

Et slikt prosjekt krever høy oppslutning fra sluttbrukerne, og vi håper at selgerne blir tatt godt i mot.

Åsnes kommune har hatt avgjørende hjelp fra "ildsjeler" ute i grendene til å dokumentere eksisterende bredbåndsdekning. Alt tyder på at de vil gjøre en like stor innsats for å sikre at oppslutningen om tilbudet som nå kommer til den enkelte husstand blir høy.

Vi anbefaler sterkt innbyggerne på Åsnes vestside å vurdere dette tilbudet nøye, for det er store fordeler med å koble seg på en fiberavtale nå som det er så gunstige tilkoblingsvilkår. Den enkelte husstands inngangsbillett til fibernettet kan bli dyrere om noen år.