Fylkeskommunale bredbåndspenger til tre områder i Åsnes

Hedmark fylkeskommune har i november bevilget drøyt to millioner kroner til bredbåndsutbygging i Åsnes. Det betyr at utbygging av fiber i områdene Nergrenda, Skansen og Skalbukilen er langt nærmere en realisering.

Fiberutbygging i disse tre områdene er en jobb som snarlig vil bli lagt ut på anbud i en offentlig anskaffelsesprosess, med frist til å levere tilbud januar/februar 2019.

Tildeling av kontrakt til utbyggere skjer i februar, og start på utbyggingsarbeidet skjer våren 2019.

Ferdigstillelse / fullført utbygging er stipulert til våren 2020. Disse tre områdene er fullfinansiert, og vil få fiber.

Flere områder vil bli lagt ut som opsjonsområder til interesserte utbyggere i nevnte anskaffelsesprosess. Dette gjelder blant annet Lauta, Flobergshagen, Kalfossroa og Trangsrudsroa.

Åsnes Øst og Åsnes Nord (se bredbåndskart over Hedmark) vil bli lagt inn i søknad om nasjonale NKOM-midler for 2019.

Hvis det oppnås fullfinansiering av disse prosjektene etter søknadsprosessen, vil disse områdene bli lagt ut på offentlig anskaffelsesprosess høsten 2019, med utbyggingsstart våren 2020. Dermed kan det oppnås 100 prosent dekning av høyhastighets bredbånd i Åsnes kommune.

Les mer hos Hedmark fylkeskommune.