Gir 10.000 kroner til det fineste uteområdet på Flisa

Vinneren bestemmer selv hva pengene skal gå til, sier Ove Johnny Dybendal, enhetsleder for tekniske tjenester i Åsnes kommune.

Åsnes kommune skal i høst premiere den butikken eller gårdeieren på Flisa som har det fineste uteområdet. Premien er på 10.000 kroner, og vinneren blir offentliggjort på Høstfesten 21. september.

I fjor hadde Miljøgata på Flisa 20-årsjubileum. I budsjettet for 2019 er det avsatt 200.000 kroner til forskjønning i Kaffegata, og flere tiltak er på gang. Nå ønsker Åsnes kommune å få butikkdrivere og gårdeiere med på laget.

- Vi kjører en konkurranse i sommer. Her skal vi premiere den butikken eller gårdeieren som har det fineste uteområdet. Premien er på 10.000 kroner, og vinneren bestemmer selv hva pengene skal gå til, sier Ove Johnny Dybendal, enhetsleder for tekniske tjenester  i Åsnes kommune.

I Flisa sentrum er det mange uteområder som har forfalt gjennom årenes løp, og konkurransen skal motivere eiere og drivere i Kaffegata og resten av sentrum til å ta en liten sjau utenfor sitt lokale i løpet av sommeren. Målet er at Kaffegata og resten av Flisa sentrum skal skinne for gjestene som kommer på besøk. Luking av ugress er bare ett av flere tiltak kommunen håper å få folk med på.

- Dette er et veldig bra initiativ fra Åsnes kommune. Vi vil jo gjerne at det skal være fint på Flisa, og med en gulrot på 10.000 kroner lokker det kanskje mange ut med trillebår, rake og hansker denne sommeren, sier Bjørn-Martin Brandett, som er styreleder i Handelssenteret Flisa.

Det er styret i Handelssenteret Flisa som skal avgjøre hvem som får prisen på 10.000 kroner under Høsfesten i september. Det er ikke gitt at uteområdet som skinner mest akkurat da får prisen.

- Her må vi se litt på hvordan området har sett ut før og etter, og det må være en totalpakke som blir vurdert. Den som legger størst innsats i å friske opp uteområdet sitt bør få prisen, sier Brandett.

Det jobbes også med hvordan resten av beløpet på 200.000 kroner skal brukes. Blant annet skal pengene brukes på sommerblomster i Kaffegata, men i hvilken form og i hvilket antall er ikke spikret ennå. En avgjørelse her er like rundt hjørnet.