Glimt fra årets 17. mai-markeringer

Fanebærer i front av kortesjen ved Sundenga i Hof. Sparby Media

En regnfylt nasjonaldag ble markert så langt det lar seg gjøre under koronarestriksjonene.

Drive in-arrangement på Sundenga i Hof

For andre år på rad arrangerte Jara FAU alternativ feiring. Tross dårlig vær, ble det et arrangement som samlet rundt 80 biler.

Det hele startet med "Ja, vi elsker" kl. 12 av 3. og 4. trinn ved Jara skole. 7. trinnselevene Mathias Eierholen, Adrian Kordahl Haugen, Emma Martinsson Stømner og Erik Frigård holdt 17. mai-tale, og sogneprest Runar Olsen holdt ord for dagen.

Lyden fra høyttalerne hørtes godt gjennom vinduene, det var tuting i stedet for klapping etter både sang og taler, og stemningen var høytidelig.

Det ble delt ut is til de barna som tok et flagg ut av vinduet sitt, og det var trekning av premier på inngangsbilletten.

Etter en seanse på 40 minutter ble det hele avsluttet med fanebæring og flaggborg av 7. trinn frem til Bøndenes Hus i Hof.  Åsnes brannvesen, en politibil og rundt 60 biler kjørte i kortesjen videre gjennom kjøreruten i Hof.

Sparby Media

7. klassingene ved Jara skole har skrevet 17. mai-tale og gjort en lydinnspilling av den. Talen er også framført på drive in-arrangementet på Sundenga 17. mai.

Åsnes hornmusikk

Åsnes hornmusikk i aksjon på rådhusplassen.

Åsnes hornmusikk og Åsnes barne- og ungdomskorps spilte blant annet utenfor Åsnes sykehjem.

Flisa SFO

Flisa SFO valgte å kjøre en ambulerende isbar. Dette for å gjenskape magien med is på 17. mai. SFO-personalet både trodde og visste at for mange barn ville feiringen av nasjonaldagen i år bli annerledes. For noenj ville det kanskje ikke bli markering i det hele tatt. Derfor var det viktig å gjenskape noe av dagen på best måte. Noen dager før nasjonaldagen ble det derfor markering med 17. mai-leker i gymsalen, og barna fikk lage egne 17. mai-rosetter. Det ble en koselig dag til tross for covid-regler, der både barn og voksne koste seg masse.

Tredje trinn, Flisa skole

Lærerne på tredje trinn ved Flisa skole syntes det var trist at ikke elevene fikk feiret 17. mai i år heller. Derfor ble det feiring på skolen med langbord i gymsalen noen dager før selve nasjonaldagen, med 17. mai-leker, pølser og is.

Bekransninger

Tonje J. Lillemo fra Åsnes Høyre la ned krans ved de falnes grav, fellesbauta for Halvor Vestby og Lars Moen, ved Åsnes kirke. Hennes ord for dagen kan du lese her:

Trangen-bautaen ved Åsnes kirke ble bekranset av Frank Bjørneseth fra Åsnes AP.

Russer-graven ved Åsnes kirke ble bekranset av varaordfører Rune Sørlie. Han la også krans på minnesteinen på Utsikten.

Falnes grav for Olaf Moseter ved Åsnes Finnskog kirke ble bekranset av ordfører Kari Heggelund. Hun la også krans på fellesbautaen for Johan Lisarud og Kolbjørn Østhaug ved Gjesåsen kirke.