Golv-dugnad gir økt gymglede på Jara

Dugnadsinnsats fra Hof IL og Jara FAU har gjort at gymsalen på Jara skole har fått nytt golvdekke. Det gir langt bedre forutsetninger for fysisk utfoldelse for barn og voksne. F.v. Mirjam Bekkesletten Andersen, Karen Eline Schøyen-Sandlie, Ina Agnethe Neser og Linda B. Haugen kan glede seg over nytt golv med tydelig merking og mer sklisikker overflate.

Det gamle, glatte gymsalgolvet med linjer og markeringer som knapt syntes er en saga blott.

Stor dugnadsinnsats fra Hof IL og FAU ved Jara skole ligger bak det gode resultatet, i en sal som brukes av skolen, SFO, Hof IL og diverse vennegjenger til ulike former for fysisk aktivitet.

Uvant med merking − fikk mål annullert

Alle linjer og markeringer på det gamle linoleumsgolvet hadde for lengst begynt å slippe taket, og dermed ble det vanskelig for de unge håndballspillerne i Hof IL å forstå hvordan en håndballbane er inndelt og avgrenset.

− Barna begynner å bli store, men er ikke vant til oppmerking. Når vi spiller kamper på bortebane, skjer det faktisk at mål blir annullert fordi våre spillere har hatt beina på feil side av linjene når de har scoret. De tenker ikke nødvendigvis på markeringene, fordi de ikke er vant med at de finnes, sier Linda B. Haugen i Hof IL.

Håndballgruppa i Hof IL har lang fartstid i gymsalen på Jara, og nå er det rekruttert spillere til så mye som fire lag for barn i aldersgruppa 6-10 år. For disse er gymsalen på Jara treningsarenaen.

Noe måtte gjøres med golvet, og Hof IL begynte å gjøre sonderinger i markedet for å finne ut hva som var den mest rasjonelle måten å forbedre gymsalens golv på, samt hvilke krav som gjelder ved slike tiltak.

Til å begynne med var tanken å gi golvet en grundig boning. Men man kom raskt fram til at det var nødvendig å ta det hele et skritt lenger og jobbe med en varig løsning. Valget endte til slutt på en coating; en tynn, flytende masse som legges oppå det eksisterende golvet, for deretter å utvide seg og tørke slik at det blir et nytt fint toppdekke på golvet. Det gir en helt annen friksjon på golvet enn det glatte gymsalgolvet, med dertil hørende reduksjon i skaderisikoen.

Ferdig på mindre enn ei uke

Ved den første dugnaden 2. januar ble det vasket og fjernet taperester og annen merking. Så ble coatingen lagt før den tørket og det var klart for ny oppmerking. Det hele var gjort på under ei uke av om lag 15 personer fra Jara FAU og Hof IL i en effektiv og målrettet dugnad. Mandag 13. januar var golvet klart til ny bruk.

− For FAU ved Jara er det viktig å gi noe tilbake til grenda. Det er mange av de samme ungene på skolen og i idrettslaget, så dermed landet vi på at dette var et tiltak vi ville bidra til. Dette er et kjempeløft både for skolens gymtimer og for idrettslagets aktiviteter, sier Mirjam Bekkesletten Andersen, leder i FAU ved Jara skole.

− Vi vil gjøre alt for ungene våre, og etter at det nye golvet kom, merker vi på ungene at de trives langt bedre i gymsalen her, sier Linda B. Haugen.

Mirjam Bekkesletten Andersen, leder i FAU ved Jara skole, og Linda B. Haugen fra Hof IL Håndball har samarbeidet om det nye golvet på Jara.