informasjonsmøter om afrikansk svinepest

Mattilsynet og Veterinærinstituttet inviterer til viktig informasjonsmøte om afrikansk svinepest. Dette skjer i form av et fysisk møte torsdag 21. september kl. 19 i Rådhuskinoen.

Villsvin - Klikk for stort bilde

Afrikansk svinepest er foreløpig påvist på 20 dyr i Sverige (Fagersta kommune). Påvisningene er bare 189 km i luftlinje og 257 km i bil fra grensen ved Kongsvinger. Dette øker sannsynligheten for at smitten kan spres til Norge.

På bakgrunn av dette holder Mattilsynet, i samarbeid med Veterinærinstituttet, informasjonsmøte om situasjonen og hvordan den håndteres. Vi gir konkrete tips om hva man bør gjøre dersom man ser (døde eller levende) villsvin i nærområdet sitt. Møtet vil være aktuelt for:

* Jegere

Grunneiere

* Andre som ferdes i naturen (for eksempel turgåere, bær- og sopplukkere)

* Kommuner

* Svinebønder, inkludert de med hobbygris

* Veterinærer

Tid: Torsdag 21. sept. kl 19:00

Sted: Rådhuskinoen kulturhus, Rådhusgata 1, Flisa

Møtet er åpent for alle og uten påmelding.

Det gjennomføres også et tilsvarende digitalt møte fredag 22. september 2023, klokken 10.30.

Klikk her for påmelding og lenke til det digitale møtet:  https://events.teams.microsoft.com/event/d9991b70-e0de-4a9d-ba35-43888492a5ae@9e5b7d0e-770b-49e3-90ec-464fe313bdf4

Mattilsynet avdeling Glåmdal og Østerdal