Ingen nye smittetilfeller lørdag (20.03.21)

Men mange nærkontakter til smittede gjør situasjonen uoversiktlig. Forskrift som begrenser organisert idretts- og fritidsaktivitet vil bli vurdert søndag.

Det er svært stor testaktivitet på Haslemoen. Denne uka vil det tas cirka 780 tester. 14 ansatte jobber hele helgen.

Lørdag 20. mars har det ikke kommet noen positive prøvesvar etter koronatesting i Åsnes. Torsdag 18. mars og fredag 19. mars ble det påvist smitte hos totalt seks personer. Et syvende tilfelle ble meldt som hjemmehørende i Åsnes, men dette viste seg å være en person bosatt i Grue. Smitteutbruddet denne uka har dermed gitt påvist smitte hos seks personer i Åsnes. Flere prøvesvar ventes i morgen.

Det er svært mange nærkontakter til de smittede, og dette bidrar til å gjøre situasjonen uoversiktlig.

Kriseledelsen i Åsnes kommune vil i løpet av søndag 21. mars ta stilling til å vedta en lokal forskrift som forbyr innendørs organisert idretts- og fritidsaktivitet, og utendørs idretts- og fritidsaktivitet for flere enn 10 personer.

Rødt nivå ved Solør videregående skole vil bli videreført til og med 28.03.2021.

Åsnes sykehjem har vedtatt å stenge ned for besøk ved alle avdelinger ved sykehjemmet. Dette er et forebyggende tiltak på ubestemt tid. Pårørende som har nær familie til alvorlig syke og døende pasienter avtaler besøk direkte med avdelingene. Alle dører vil være låst.

Åsnes svømmehall holdes stengt for ordinært publikumsbesøk. Ny vurdering av situasjonen vil bli gjort i slutten av påsken.

Det pågår nå smitteutbrudd av forskjellige omfang i Åsnes, Grue, Kongsvinger, Sør-Odal og Nord-Odal. Kommunene i Kongsvingerregionen følger i fellesskap situasjonen tett, i samråd med Statsforvalteren i Innlandet, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet.

Kommunene vil understreke at man i alle nye smittetilfeller nå går ut fra at det er snakk om en av de muterte virusvariantene, som smitter lettere.

Ordførerne i Kongsvingerregionen henstiller derfor alle innbyggere om å unngå unødvendige reiser utenfor egen hjemkommune, og å begrense sosial kontakt i størst mulig grad.

Smittesporingsteamene i Kongsvingerregionen vil oppfordre alle til å være åpne og ærlige når man blir oppringt. Helsevesenet har taushetsplikt, og informasjon som blir gitt vil kun bli brukt i smittesporingsarbeid.