Jobber for vanlig SolørMart'n - men legger en plan B

Styret i Handelssenteret Flisa har 31. mars besluttet at Vårfesten på Flisa lørdag 25. april blir avlyst, men at det jobbes for å få gjennomført SolørMart'n som vanlig.

Årets SolørMart'n er planlagt arrangert fra 25. til 28. juni, og ingen vet hvordan verdensbildet rundt Korona-krisen ser ut da på nåværende tidspunkt. Styret velger å ha is i magen og foreløpig jobbe for at SolørMart'n blir arrangert som planlagt. Likevel er det viktig nå å kommunisere ut at dersom dette ikke lar seg gjøre, er plan B å arrangere SolørMart'n rett etter skolestart - fra torsdag 27. til søndag 30. august.

- SolørMart'n er svært viktig for mange av medlemmene i Handelssenteret Flisa. Under disse dagene sikrer mange av butikkene et plussresultat for året, og at de kan fortsette å drive på Flisa. Mister vi SolørMart'n kan det få alvorlig betydning for handelsnæringa, sier Bjørn-Martin Brandett, som er styreleder i Handelssenteret Flisa.

Han får støtte av ordfører Kari Heggelund, som fremholder at mart'n også er viktig for resten av kommunen.

- Inntektene som idrettslag, lag og foreninger får gjennom SolørMart'n betyr ekstremt mye. For mange innbyggere er SolørMart'n årets høydepunkt, og det vil være en enorm nedtur om vi ikke får arrangert mart’n. Derfor oppfordrer vi folk nå om å sette av datoene både i juni og august. Dersom arrangementet blir flyttet til august håper vi at alle står sammen om at mart'n skal bli minst like bra, selv om den blir to måneder forsinket, sier Heggelund.

Den økonomiske situasjonen er kritisk for mange av medlemmene i foreningen, og det er usikkerhet til betalingsevnen rundt spleiselaget som SolørMart'n er. Derfor er Åsnes kommune og Handelssenteret Flisa nå i dialog for å se om det er mulig å sikre SolørMart'n også økonomisk, gjennom bidrag fra kommunen. Når samfunnet nå kommer i gang igjen er det viktigere enn noen gang at innbyggerne støtter opp om det lokale næringslivet.

- Næringslivet trenger en pangstart for å komme opp og stå, og jeg oppfordrer alle til å handle lokalt på Flisa når samfunnet nå kommer i gang igjen, sier Heggelund.