Julekonkurranse med brannbamsen Bjørnis

Midt-Hedmark brann- og redningsvesen (MHBR) IKS arrangerer julekonkurranse med Bjørnis.

Bjørnis, vår brannbamse er lei seg. Våren 2020 hadde Bjørnis og MHBR IKS planlagt å gjennomføre «Barnehagedager med Bjørnis». Men da korona-viruset stengte ned Norge i mars, måtte dette naturlignok avlyses.

De årlige «Åpen dag på brannstasjonen» arrangementene fikk dessverre samme skjebne. Som en følge av dette måtte Bjørnis nærmest gå inn i en ufrivillig korona-dvale, og han har blitt lei seg fordi han ikke har fått møte barn og unge i MHBR IKS sitt ansvarsområde.

For å gjøre Bjørnis glad ønsker MHBR IKS å arrangere en digital julekonkurranse med Bjørnis, og vi trenger hjelp til å spre det glade budskap.

Våren 2019 arrangerte Bjørnis og MHBR IKS barnehagedager for første gang. Da ble samtlige skolestartere fra alle barnehager i vårt ansvarsområde invitert inn til sine respektive brannstasjoner. Her fikk de opplæring i brannforebygging, hilse på lokale brannmannskaper, se på kjøretøy og utstyr og ikke minst hilse på og danse med Bjørnis.

Dette ble svært godt mottatt og det ble gjennomført på nesten alle brannstasjonene i MHBR IKS. Bjørnis og MHBR IKS hadde planlagt å gjennomføre det samme i år, men ble altså stanset av korona-viruset. Også «Åpen dag på brannstasjonen» måtte avlyses av smittevernhensyn.

Bjørnis kom til MHBR i 2018, og i 2019 opptrådde han for første gang på åpen dag ved beredskapssenteret i Elverum. Dette ble en stor suksess for Bjørnis, hvor svært mange barn og unge ville hilse på Bjørnis.

At disse arrangementet ikke ble noe av i 2020 har selvsagt vært tungt både for Bjørnis og MHBR IKS. Derfor ønsker MHBR IKS og arrangere en digital julekonkurranse med Bjørnis. MHBR IKS har laget en video hvor vi får møte Bjørnis og det blir presentert en julekonkurranse.

Vi håper dere kan hjelpe oss med å spre det glade budskap. Konkurransen går ut på å få med seg en voksen (en forelder, besteforeldre, onkler og tanter eller søsken) og utføre en sjekk av brannvarsler eller brannalarmanlegg nå før vi går inn i julehøytiden. Som dessverre også en er en høytid for brann.

MHBR IKS har laget en side hvor dere finner videoen, og hvor det er mulig å delta ved å sende inn et enkelt svarskjema.

Vi vil trekke ut en heldig vinner fra hver av våre kommuner 15. desember.