Kartverket skal flyfotografere

De nærmeste månedene kan du se personer som maler hvite firkanter på bakken. Dette er landmålere fra Kartverket. Ta godt imot dem, og la merkene være i fred. Disse merkene skal brukes når Kartverket skal flyfotografere i kommunen.

Bildet viser et "signalert punkt", som Kartverket kaller det. - Klikk for stort bildeBildet viser et "signalert punkt", som Kartverket kaller det.

Det er ikke usannsynlig at du kan treffe på en landmåler som måler inn fastmerker i nabolaget, gangstien eller ute på et jorde.

Huset og hagen din får du ha i fred. Men eier du en vei eller annet egnet sted for signalering, kan det hende du får gjester på din eiendom.

Matrikkelloven gir lovfestet rett til å plassere signaler på privat og offentlig grunn. Du skal kunne regne med at de tar hensyn når de jobber.

Her skal det fotograferes

Kartleggingen skjer gjennom Geovekst-samarbeidet. Det skal nå flyfotograferes utvalgte områder i 11 kommuner sør i Hedmark, til sammen 400 km².

Og vil du se huset ditt fra oven, finner du dette på Norge i bilder. Her kan du også bla deg gjennom ulike bilde-lag som viser flyfoto fra forskjellige tidsepoker.

Les mer om årets kartlegging på Kartverkets sider.

Kartutsnitt over Åsnes som viser hvor det skal gjennomføres flyfotografering. - Klikk for stort bilde