Kultursommerjobb for ungdom: Jobben er å spre hverdagsglede!

I sommer kan du se ungdommer suse rundt på BUAs landsbysykler. De er på jobb – oppdraget er å spre hverdagsglede!

. - Klikk for stort bildeFørst ut med kultursommerjobben er Amalie Hagen og Nora Johnsen Heiberg. De skal sørge for å spre hverdagsglede i uke 26 og 27.

For første gang tilbyr vi fem ungdommer kultursommerjobb i Åsnes kommune. Målet er å gi ungdom mellom 13 og 19 år arbeidserfaring i kulturelle og kreative arbeidsoppgaver og bidra i nærmiljøet. Ungdommene som har fått kultursommerjobb skal planlegge og gjennomføre egne prosjekter der de sprer hverdagsglede.

− Dette er en litt annerledes sommerjobb. Som arbeidsgiver har vi ikke en lang liste med oppgaver vi ønsker at ferievikarene skal løse, sier leder av biblioteket, Melissa Solvang.

− Vi ønsker at ungdommene selv skal planlegge og gjennomføre små prosjekter som skaper hverdagsglede og som bidrar i nærmiljøet. Hvordan de skal spre hverdagsglede, er det opp til ungdommene selv å finne ut av.

Kreative ungdommer

Det var tretten søkere til kultursommerjobbene. Mange søkere var inne til korte samtaler der de ut ifra sine interesser og erfaringer presenterte sine tanker og ideer knyttet til å spre hverdagslede. Søkerne måtte også si noe om hva som gjør dem glade.

− Vi som var med i rekrutteringen av ungdommene er skikkelig imponerte over kreativiteten og entusiasmen som de viste – og måten de presenterte sine tanker på. Dette var rett og slett veldig morsomme arbeidsdager, sier Solvang.

Ungdommene som fikk tilbud om sommerjobbene har hatt et møtepunkt der de delte sine ideer med hverandre og begynte planleggingen av hva de ønsker å bidra med i nærområdet. Erfaringene fra møtet er at en idé blir enda bedre når den presenteres, deles og utvikles sammen med andre. Nå er to av ungdommene i gang med sommerjobben, mens de tre andre starter i begynnelsen av august.

. - Klikk for stort bildeMandag denne uka hadde Amalie og Nora aktiviteter med elevene på Flisa SFO. Onsdag blir det ansiktsmaling samme sted.

Arbeidshverdagen

Ungdommene som har fått kultursommerjobb møter hver dag på biblioteket. Der møter de prosjektleder og biblioteksjef Melissa Solvang. På biblioteket planlegges dagen før de reiser ut og gjennomfører aktivitetene de har planlagt sammen.

− Etter endt arbeidsdag skal planene for dagen evalueres. Hva er de fornøyd med – og hva ville de ha endret på dersom de skulle gjennomføre noe lignende igjen. På denne måten får vi en god oversikt over erfaringer og får flere gode innspill til neste gruppe som skal jobbe.

Planlagte aktiviteter

Først ut med kultursommerjobben er Amalie Hagen og Nora Johnsen Heiberg. De skal sørge for å spre hverdagsglede i uke 26 og 27. De har planene klare. Så langt har Flisa skoles SFO fått besøk, og de har mange gode idéer for de neste ukene. Alt kan ikke røpes, men de lover å sette noen spor etter seg.

Torsdag 30. juni klokka 12 vil Amalie og Nora være med på å kaste glans over åpningen av meråpent bibliotek.

Ønsker med kultursommerjobb

Målet med kultursommerjobbene er å gi ungdom deres første arbeidserfaringer. Sommerjobbene finansieres av prosjektpenger fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).

Å ha sommerjobb er en viktig erfaring og manges første møte med arbeidslivet. Derfor har det vært viktig for Åsnes kommune å ha en så lik prosess som mulig sammenlignet med andre, faste stillinger i kommunen. Hvis ungdommene en gang i framtida søker på faste stillinger i kommunen, vil de dermed være rustet til å kjenne igjen prosessen de skal igjennom med søknad, samtale om stillingen, arbeidsavtaler og arbeidsoppgaver.

Åsnes kommune gir hver sommer ungdommer tilbud om sommerjobb, og dette er noe som er viktig for at vi skal få vist frem oppgavene og jobbene som er i en kommune.

. - Klikk for stort bildePå tirsdag denne uka har Nora og Amalie delt uke gratis og selvbakt kake på Flisa Stormarked.