Lokal korona-forskrift innføres

Nasjonale korona-tiltak er innført fra midnatt 9. desember. I kombinasjon med rådende smittesituasjonen lokalt, gjør dette at Åsnes kommunes drift i nær framtid blir som beskrevet her:

Skoler og barnehager og SFO:

Det innføres lokal forskrift om tilpassing til gult nivå i skole/barnehage, samt smittekarantene for å hindre spredning av SARS-CoV 2 i Åsnes kommune.

Denne omfatter også SFO.

Dette betyr at Åsnes kommune gjeninnfører trafikklysmodellen i sine barneskoler og barnehager, og at det er besluttet å gå til gult nivå for barneskoler og barnehager. I tillegg innføres smittekarantene for nærkontakter.

Sønsterud skole har et pågående utbrudd og tilpasses gult nivå fra 9.12.21.

Solør Montessori, Jara skole og Flisa skole tilpasses gult nivå fra 10.12.21.

Barnehager skal på gult nivå fra mandag 13.12.21.

Åsnes ungdomsskole berøres ikke av forskriften.

Gult nivå innebærer at vi går tilbake til noe mer kontaktreduserende tiltak.

Smittevernveileder for barnehager

Smittevernveileder for skoler

Klassene kan ha skoleavslutninger innad i sine kohorter. I Utdanningsdirektoratets veileder for gult nivå er det beskrevet hvordan man kan gjøre dette.

Ansatte i skole og barnehage bør ikke ha munnbind når de arbeider med barn, men dersom personell er i risikogruppe, anbefales de å gjøre dette.

Forskriften finner du her

Helse, pleie og omsorg:

Ansatte i helsesektoren skal arbeide med munnbind i all pasientkontakt.

Det innføres lokale tak på maksimalt antall ansatte samtidig i personalgarderober og personalrom ut fra romstørrelse.

Vi skal minimere personelltrafikk mellom avdelinger og vurdere hjemmekontor og kohort-organisering av ansattgrupper der det er mulig.

Pasienter og besøkende til legesenter og andre helseinstitusjoner bes om å møte til sine avtaler med munnbind på.

Besøkende til virksomhetene bør avtale tid for møte med saksbehandlere og andre på forhånd.

Hjemmekontor:

Vi har ingen utfordring med kollektivtrafikk, så kommuneoverlegen anbefaler ca. 50 prosent hjemmekontor. Gjerne sammenhengende fra mandag/tirsdag/onsdag eller onsdag/torsdag/fredag. Hjemmekontor benyttes bare hvis det er mulig uten å påvirke driften. Virksomheter bør organisere ansattgrupper etter kohort-prinsipp for å sikre forsvarlig drift dersom det blir utbrudd.

Tilgjengelighet, møter og pauser:

Åsnes rådhus og beredskapssenteret holdes stengt.

Åsnes folkebibliotek er åpent.

Ved Åsnes svømmehall stenges folkebad-virksomheten på tirsdager, fredager og lørdager. Det samme gjelder øvrig svømmehall-aktivitet for voksne. Svømmeundervisning for barn i skoletid og på fritid fortsetter som før.

Besøkende til alle virksomheter bør avtale tid for møte med saksbehandlere og andre på forhånd i og med at tilgjengelighet begrenses av hjemmekontor.

Virksomheter må planlegge pauser og bruk av personalrom for å sikre at ansatte kan opprettholde nødvendig avstand.

Det anbefales på det sterkeste at møter gjennomføres digitalt. Enkelte møter kan avholdes fysisk med avstand på minimum 1 meter mellom møtedeltagerne. Man bør etterstrebe å ikke ha for store grupper. Gruppestørrelse bør tilpasses lokalene.

Sosiale samlinger utenfor jobb kan avholdes, men med maksimalt 20 personer og med minst 1 meters avstand.  Julebord regnes som privat arrangement, der antall deltagere skal begrenses til 20 personer uavhengig av om det foregår på restaurant eller i andre lokaler.