Markerte frigjøringsdagen på Utsikten

For å hedre de som kjempet og falt under den 2. verdenskrig og de innbyggerne i Åsnes som har deltatt i internasjonale operasjoner ble det lagt ned en krans ved minnesmerket på Utsikten på Flisa.

I dag er det 75 år siden freden kom til Norge. Jubiléet for frigjøringsdagen skulle etter planen markeres med et større arrangement i Åsnes, men korona-pandemien forhindret dette.

Ordfører Kari Heggelund, varaordfører Rune Sørlie og kommunedirektør Stein Halvorsen stod for kransenedleggelsen.

Varaordfører Rune Sørlies tale i anledning dagen kan du lese her:

Vi er samlet her i dag av to grunner. Vi skal minnes at freden kom til Norge etter den andre verdenskrig og ikke minst skal vi hedre de av våre innbyggere som har deltatt i internasjonale oppdrag på vegne av Norge. I dag er det 75 år siden 2. verdenskrig ble avsluttet i Europa. 8. mai 1945. Det var den dagen vi fikk igjen friheten etter mer enn 5 års okkupasjon av tyske styrker.

Den 8. mai 1945 ble en gledens dag for mange i Norge. Men også en del av sorgen for de som ikke fikk sine nærmeste hjem. Om lag 10.000 nordmenn døde eller ble drept som en direkte følge av krigen. Det var ingen direkte krigshandlinger i Åsnes eller Hof, men allikevel var det falne som hørte hjemme i dette området. Vi vet om personer som var på vei til Terningmoen for å melde seg til tjeneste og som ble drept under bombeangrepene i Elverum. Andre ble drept under trefninger med tyskerne andre steder i Norge. Hvert eneste dødsfall var en tragedie.

De fleste som falt var unge menn som skulle ha livet foran seg. Heldigvis var det de aller fleste som deltok i kampene mot tyskerne våren 1940 som kom hjem. Det er viktig å minnes disse som var villig til å ofre livet for Norges frihet. De som falt, døde ikke forgjeves. Det er blant annet på grunn av deres innsats og deres kameraters innsats, at vi kan feire denne dagen som en fri nasjon.

I 2010 bestemte Regjeringen at 8. mai skulle være en nasjonal dag for å hedre og gjøre ære på veteraner fra internasjonale militære operasjoner. Vi vet at flere innbyggere i Åsnes har bidratt i Tysklandsbrigaden, Gaza-styrkene, UNIFIL og på Balkan. Ofte blir det i den offentlige debatten stilt spørsmål om nødvendigheten av at norske soldater skal bidra i slike innsatser. De som har deltatt har nok til tider følt at deres innsats ikke blir verdsatt av samfunnet. Jeg mener at det er avgjørende at vi på den ene siden evner å ha en åpen debatt rundt de internasjonale operasjonene, men samtidig gir soldatene den anerkjennelse de så absolutt fortjener. Det siste er kanskje det viktigste.

Åsnes kommune hadde i utgangpunktet planlagt en større og mer omfattende markering av denne dagen, men korona-pandemien har satt en stopper for dette. For å hedre de som kjempet og falt under den 2. verdenskrig og de innbyggerne i Åsnes som har deltatt i internasjonale operasjoner vil vi legge ned en krans ved minnesmerke her på Utsikten.