Mye regn ventet, men liten flomfare

I dag er det 17 år siden flomsteinen ved Flisa bru ble avduket. Prognosene peker mot at den får gå relativt tørrskodd gjennom forsommeren.

Åsnes kommune følger den overgripende flomsituasjonen tett i samarbeid med nabokommuner og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Slik det ser ut i dag er det ikke fare for noen stor flom i vårt område. Kommer det mye nedbør over lang tid, kan situasjonen fort endre seg.

Denne helga er det meldt mye regn, og NVE har utstedt varsel om flomfare på gult nivå for Innlandet fylke

Men for Åsnes sin del er varselet på et lavere farenivå.

Det er imidlertid fornuftig av de som bor i flomutsatte områder å ta hånd om løse gjenstander på eiendommene, og om nødvendig sikre verdifulle gjenstander som kan komme til skade ved en eventuell flom.

Den nyeste vårflomanalysen fra NVE er datert 28. mai

Daglig statusoppdatering om vårflom finner du her

Åsnes kommunes beredskapsplan for flom kan leses her

Glomma sett fra Flisa bru mot nord 5. juni 2020.