Næringsfond, tilsagn om tilskudd

I styremøte 28. september ble det behandlet søknader til kommunalt næringsfond COVID-19 og Åsnes kommune nærings- og utviklingsfond

Åsnes nærings- og utviklingsfond mottok 23 søknader til næringsfondets møte 28.9.2020. Det er imponerende at bedriftene har mobilisert og utarbeidet så gode søknader i denne spesielle situasjonen. Fondene mottok søknad på til sammen 5,4 mill. kr.. Dessverre er det begrensing i fondenes midler, men det er gitt tilsagn på ca. 2,5 mill. kr. .

Fordelingen mellom fondene er ca. 50/50. Tilskuddene fra Åsnes nærings- og utviklingsfond finansieres med overskudd fra Åsnes kommuneskoger, og Kommunalt næringsfond COVID-19 finansieres fra staten.

Søknadene viser at mange bedrifter er i utvikling og at det tenkes nytt for å videreutvikle bedriftene. I tillegg til de midlene som næringen får via disse tilskuddene ligger det betydelig egeninnsats og egenfinansiering.

Det er positivt at Åsnes kommune, i tillegg til staten, legger til rette for framgang og vekst for næringslivet. Ut fra de søknadene som er mottatt kunne det vært behov for ytterligere midler til dette formålet.