Ni personer isolert med Covid-19

Siden 1. november er det registrert 14 tilfeller av Covid-19 i Åsnes. Fem av disse er nå ute av isoleringen de ble pålagt. Per i dag har vi ni personer isolert med Covid-19.

Det har vært et utbrudd i hjemmebasert omsorg, som oppstod i slutten av oktober. Etter 2. november er det ikke registrert flere tilfeller i den sektoren.

Det er smitte inn i 2. klasse på Flisa skole og 10. trinn på Åsnes ungdomsskole, samt andre spredte smittetilfeller. Smittesporingen er avsluttet, og smitteveier er stort sett kjent.

Økende smitte i regionen medfører at alle må være ekstra observante. I Elverum er det innført en lokal forskrift med karanteneplikt.

Test deg hvis du får symptomer, bli hjemme når du er syk, og hold større avstand til andre mennesker når det er mulig, og følg med på lokale anbefalinger og forskrifter hvis du reiser til andre steder.

110 testet søndag

Ved teststasjonen i Våler var det søndag 7. november 110 personer som ble testet. I tillegg ble det delt ut mange selvtester, som mange bruker når de får symptomer.

Bruk av selvtester er bra, men det betyr også at helsevesenet ikke har samme kontroll på og oversikt over smittesituasjonen som tidligere. Da er det ekstra viktig at hver og en tar ansvar for å hindre økt smittespredning, og kontakter koronatelefonen eller smittesporerne i kommunen hvis man tester positivt på selvtest.

Smittesporingsteamet kontaktes på telefonnummeret 96 94 44 54.

Koronatelefonen for Solør kontaktes på 62 95 69 91 mandag-fredag kl. 9-12.

Ved tidligere Vålbyen skole kan du møte opp til testing. Du trenger ikke å bestille tid – det er drop-in-testing mellom kl. 9 og 12 hver ukedag og søndager.

Skjerm de sårbare

Kommuneoverlegene i Sør-Østerdal sier at vi fremover må leve regne med at det er noe koronasmitte i samfunnet.

- Men når vi nå ser at smitten når sårbare grupper og kommer inn på sykehus og pleieenheter, må vi forsøke å få smittespredningen til å skje langsommere. sier kommuneoverlege i Åsnes, Jorun Slettli.

Tredje vaksinedose

I Åsnes er vi nå ferdige med å sette tredje vaksinedose, den såkalte boosterdosen, på beboere på sykehjemmet. Vi starter nå med å vaksinere hjemmeboende over 85 år. Deretter får aldersgruppa 75-84 år tilbudet, og til slutt gruppa 65-74.