Ny beregningsmetode for eiendomsskatt

Eiendomsskatt i Åsnes blir fra i år satt ut fra Skatteetatens beregnede markedsverdi for den enkelte eiendom. Mener du at beregnet markedsverdi er for høy, kan du selv endre/nedjustere verdien og sende endringsmelding til Skatteetaten.

I disse dager sendes brev om grunnlag for eiendomsskatt ut i Åsnes.

Åsnes kommunestyre vedtok i desember 2020 at fra 2021 skal kommunen benytte Skatteetatens beregnede markedsverdier for boliger som utgangspunkt for utregning av eiendomsskatten. Boligverdien fra skatteetaten er et anslag på boligens markedsverdi, og er beregnet ut fra eiers opplysninger om boligens areal, byggeår, boligtype og opplysninger om omsatte boliger i kommunen.

Tidligere har eiendomsskatten blitt beregnet etter en taksering som kommunen selv utførte i 2007, og grunnlaget for beregning av eiendomsskatt har vært uendret fra 2007. Siden 2007 har eiendomsverdien økt betydelig uten at eiendomsskattegrunnlaget er justert.

Fra 2021 benytter Åsnes kommune Skatteetatens formuesgrunnlag, og de fleste vil få et høyere grunnlag for eiendomsskatten. Skatteetatens grunnlag vil bli justert hvert år i samsvar med prisveksten for øvrig.

Promillesatsen er 4. Det er det samme som i fjor. Men beregningsgrunnlaget er altså et annet ved at Skatteetatens formuesgrunnlag ligger til grunn for verdisettingen av eiendommen.

Hvis du mener formuesverdien er for høy i forhold til reell markedsverdi, kan du selv endre/nedjustere formuesverdien og sende endringsmelding til Skatteetaten.

Det er to forhold som kan være årsaken til at grunnlaget for beregning av eiendomsskatten (boligverdien) er feil:

‘ Boligopplysningene er feil

‘ Formuesverdien i skattemeldingen er satt for høyt

En eventuell nedsettelse av formuesverdien vil få betydning for boligens beregnede markedsverdi, og dermed også for utskriving av eiendomsskatten.

Informasjon om hvordan du endrer grunnlaget for beregning av eiendomsskatt finner du her

For brukere av appen til Digipost kan det by på problemer å åpne brevet. Digipost-appen gir ikke tilgang til selve brevet, men til en lenke som fører til brevet.

For å lese brev fra det offentlige anbefales det at man i stedet for Digipost-appen bruker en nettleser på telefonen, går til nettstedet digipost.no og logger inn enten med brukernavn og passord eller med BankID  (slik man gjør i nettbanken eller hos Altinn).

Les mer om eiendomsskatt her