Nye nasjonale koronaregler fra 1. desember

Regjeringen innfører flere nasjonale pandemitiltak som gjelder fra 1. desember.

To nye nasjonale regler:

• Hvis du bor sammen med en som er smittet må du holde deg hjemme i karantene til du har svar på en negativ test (gjelder også tilsvarende nære, f. eks kjærester, som ikke bor sammen.) Dette gjelder for voksne, enten de er vaksinert eller uvaksinert. Hvis du er vaksinert kan du ved negativ test gå ut av karantene, men plikter å teste deg på nytt senest etter sju dager. Hvis du er uvaksinert kan du ved negativ test gå ut av karantene, men plikter å teste deg daglig i syv dager med hurtigtest eller annenhver dag med PCR-test. Barn som bor sammen med en som er smittet er ikke pliktet å teste seg, men det er en anbefaling.

• Hvis du blir smittet av covid-19, må du være isolert i fem dager. Dette gjelder uavhengig av om du er vaksinert eller ikke. Frem til i dag har kravet vært 2 dager for vaksinerte uten symptomer. I tillegg må du ha vært feberfri i 24 timer før du går ut av isolasjon.

Åsnes og Våler viderefører lokalt råd om at husstandsmedlemmer til smittede så langt det er mulig holder seg hjemme i 7 dager og følger testregimet for å få bukt med pågående smitteutbrudd. Nærkontakter informeres direkte om dette av smittesporingsteamet.

Nye nasjonale anbefalinger:

• Det innføres også en nasjonal anbefaling om å bruke munnbind i kontakt med helse- og omsorgstjenesten.

Dette betyr at ansatte og besøkende i VITT, hjemmebasert omsorg, Åsnes sykehjem, Åsnes helsestasjon, Åsnes legesenter og psykisk helse og rus-tjeneste anbefales å bruke munnbind.

• Regjeringen innfører en nasjonal anbefaling om å bruke munnbind på kollektivtransport, i taxi, i butikker og på kjøpesentre der det ikke er mulig å holde avstand.

• I tillegg videreføres anbefalingen om å jevnlig teste skoleelever i områder med økende smittespredning og høy belastning i helse- og omsorgstjenesten.

Lokalt anbefaler kommuneoverlegene 2-3 tester i berørte klassetrinn ved påvist smitte. Testene bør tas med omkring 3 dagers mellomrom.

• Regjeringen ber om at kommuner med økende smitte og høy belastning i helsetjenesten vurderer økt brukt av hjemmekontor.

Beredskapsledelsene i Åsnes og Våler følger utviklingen. Kommuneoverlegens anbefaling er at hver enkelt enhetsleder vurderer dette. Vi anbefaler at nærkontakter får mulighet til hjemmekontor fremfor fysisk oppmøte så langt det er mulig.

Dette kommer i tillegg til tiltakene som regjeringen innførte mandag 29. november for å bremse spredningen av omikron-varianten:

• Isolasjonstiden forlenges til 7 dager for de som tester positivt og som det er grunn til å tro er smittet med varianten omikron.

• Det pålegges smittekarantene i 10 dager for nærkontakter som er hustandsmedlemmer og tilsvarende nære til personer det er grunn til å tro er smittet med varianten omikron. Disse har krav om PCR-test så snart som mulig og på dag 7 før avslutning av karantene. Ved negativ test på dag 7 kan karantenen avsluttes.

• Det innføres testplikt for øvrige nærkontakter ved mistanke om smitte av omikronvarianten. De skal testes med PCR-test så snart som mulig og mellom dag 3 og 7 etter nærkontakten og skal om mulig unngå nærkontakt med andre personer frem til første test er negativ.

• Alle tiltakene gjelder uansett vaksinasjonsstatus.

• Pliktene opphører dersom det senere bekreftes at smitten ikke skyldes virusvarianten omikron.

Råd om julebordsesongen, skoleavslutninger og liknende tilstelninger:

*   Anbefaler at kun personer som ikke har luftveissymptomer deltar
  *   Personer som er ekstra sårbare anbefales å benytte munnbind
  *   Arrangementet bør ha rutiner som sikrer at grunnleggende smittevernrutiner, inkludert håndhygiene, kan overholdes.

Særskilt for sosiale arrangement for ansatte i helse- og omsorgstjenesten:
  *   Hver enkelt enhetsleder bør gjøre en ROS analyse som gjør at tjenestetilbudet kan sikres dersom flere skulle bli syke i etterkant av arrangementet.

Vaksinering

Regjeringen har bedt kommunene om å tilby oppfriskningsdose til alle som er 45 år og eldre når alle som er 65 år og eldre har fått tilbud. Også alle som jobber i helse- og omsorgstjenesten skal få tilbud om oppfriskningsdose.

Er du i aldersgruppen 45-64 år og det har gått seks måneder siden du fikk dose 2, kan du komme på drop-in-vaksinering på fredager mellom kl 9 og 12 på Åsnes helsestasjon for å få dose 3.

Personer i aldersgruppen 65-74 har fått tilbud om vaksinering 1. desember eller 8. desember på Åsnes legesenter. Det samme har personer over 75 fått tidligere i høst.

Personer under 65 år får ikke direkte henvendelse med tilbud om dose 3.

Regjeringen planlegger for at hele den voksne befolkningen kan få en oppfriskningsdose med vaksine før påske. Lokal tilpassing til dette gjøres fortløpende. Først skal alle over 65 år ha fått tilbud om dose 3, og det skal være gjennomført 8. desember.

Les om korona på regjeringen.no