Program for 17. mai-feiringen
Velkommen til årets nasjonaldagsfeiring! Vi gleder oss til en festdag fylt med tog, taler, aktiviteter og godt samvær for alle aldersgrupper.
Sist endret 11.05.2026 12.28
Åsnes barneskole
10:00 Oppmøte og oppstilling.
Alle klasser ved Åsnes barneskole (ÅBS) og alle barnehagene i kommunen stiller opp til tog. Øvrige fremmøtte er hjertelig velkomne til å delta i toget.
10:30 Togavgang. (Se eget kart lenger ned for rute.)
11:30 Tilbake på Åsnes barneskole:
- Velkomsthilsen ved ordfører Einar Toverud
- Tale for dagen fra 7. trinnselever ved Åsnes barneskole. Talere er elevrådsrepresentantene Thelma Sparby, Erion Kutllovci og Ylva Bjørklund.
- Deretter åpner vi for aktiviteter og salg på både Åsnes barneskole (ÅBS) og Åsnes ungdomsskole: 17. mai-leker, loddsalg, kiosksalg og kakesalg.
13:30 Fotballkamp mellom 7. trinnselever og foresatte på kunstgressbana.
13:40 Pause i fotballkampen
13:45 Loddtrekning
14:00 2. omgang fotballkamp
14:10 Fotballkamp og arrangement avsluttes
17:00 Russetog på Flisa

- Toget tar oppstilling opp i Skolevegen mellom Åsnes barneskole og Åsnes ungdomsskole. Flaggborg stiller opp helt ved nedgangen mot Myrmoen.
- Toget går sydover og tar til høyre i sørenden av fotballbanen der Skolevegen går over i Idrettsvegen.
- Deretter tar toget til høyre langs Idrettsvegen forbi Åsneshallen, krysser riksveg 2 og går inn Rådhusgata mot Åsnes sykehjem.
- Toget stopper ved sykehjemmet. Her spilles «Norge i rødt, hvitt og blått» og 3. vers av “Ja, vi elsker” før toget går videre.
- Etter å ha passert sykehjemmet går toget mot Kaptein Dreyers veg og tar til venstre i retning rundkjøringa, inn i Kaffegata og så til høyre på Skjoldmøyvegen, gjennom Solves gate og til venstre i Frøyas gate.
- Toget stopper kort i Frøyas gate. Her spilles «Norge i rødt, hvitt og blått».
- Så tar toget til venstre i Friggs gate i retning rundkjøringa ved Flisa Stormarked.
- I denne rundkjøringa tar toget til høyre og følger Skjoldmøyvegen før det tar til venstre i Skrivarvegen og så til venstre i Kaffegata.
- Toget tar så til høyre inn Tetenvegen og til høyre i krysset Tetenvegen/Idrettsvegen, der toget tidligere har gått i motsatt retning. Toget går til ungdomsskolen, der det blir oppstilling på plassen mellom barneskolen og ungdomsskolen.
- Ved ungdomsskolen blir det tale ved elever og tale ved ordfører, før vi synger tredje vers av «Ja, vi elsker».