Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne trenger nye medlemmer

Etter kommune- og fylkestingsvalget i september skal det velges nytt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Har du forslag til kandidater som kan sitte i rådet?

Illustrasjon av person i rullestol og svaksynt person  - Klikk for stort bilde

Kommunestyret velger råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Rådet velger selv sin leder og nestleder blant brukerrepresentantene.

Kommunen skal sørge for at mennesker med nedsatt funksjonsevne blir sikret åpen, bred og tilgjengelig medvirkning i arbeidet med saker som er særlig viktige for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Dette gjelder bl.a. tilgjengelighet, arbeid mot diskriminering på grunnlag av nedsatt funksjonsevne og tjenester for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Rådet oppnevnes for valgperioden av kommunestyret og består av sju medlemmer med slik sammensetning:

Fire brukerrepresentanter, to representanter fra kommunestyret og én fra administrasjonen etter forslag fra kommunedirektøren.

Funksjonshemmedes representant har talerett i kommunestyret i saker som rådet for funksjonshemmede har hatt til behandling.

Oppgavene til rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne omfatter alle saker som angår de funksjonshemmede og videre medvirkning.

Medvirkning fra råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne gjelder bl.a. følgende saker:

Reguleringsplaner

Samferdselssaker

Kommunikasjonsplaner

Kulturtiltak

Årsbudsjett og langtidsbudsjett

Rådet kan også ta opp saker på egen hånd

Organisasjoner som representerer personer med funksjonsnedsettelse har rett til å fremme forslag på medlemmer i rådet som representerer deres interesser.

Forslag sendes: maygrete.skolegarden@asnes.kommune.no eller post@asnes.kommune.no