Saadalla feiret norsk statsborgerskap

Saadalla Dyab fra Åsnes er én av 1550 personer som i helga markerte at de har fått norsk statsborgerskap.

Saadalla Dyab og Einar Toverud. - Klikk for stort bildeSaadalla Dyab fra Åsnes har fått norsk statsborgerskap og deltok i markeringen i Elverum i helga. Her sammen med Åsnes-ordfører Einar Toverud. Foto: Kristina Skamsar/Statsforvalteren i Innlandet.

Rundt 130 nye statsborgere fra ca. 30 land møtte opp i Terningen arena i Elverum på lørdag for å markere at de har fått norsk statsborgerskap.

Målet med statsborgerseremonien er å ønske nye statsborgere velkommen og markere at nye medlemmer tas opp i det norske fellesskapet. Det er Statsforvalteren i Innlandet som arrangerer seremoniene, og ordførere fra alle kommunene er med og hilser på sine nye statsborgere. Dette er en festdag for de nye statsborgerne, kommunene og Statsforvalteren.

− Et norsk statsborgerskap gir oss så mange muligheter. Og vi skal vite å sette pris på det, ja, i dag faktisk feire det, sa statsforvalter Knut Storberget.

− Vi lever i krevende tider; vi er ikke uberørt av det som skjer i verden. Det å få bo i Norge, ha norsk rettigheter og plikter, være norsk statsborger betyr ikke at vi er ferdig med marsjen. Det er faktisk nå det begynner. Vi skal som norske innbyggere ikke dra stigen opp etter oss og forhindre andre å klatre opp. Vi skal reise stiger, hjelpe folk opp, tre støttende til. Vår velferd sikres best om vi deler med flere. Vår trygghet er avhengig av global rettferdig fordeling, sa Storberget.

− Velferd skapes gjennom arbeid, uten arbeid ingen velferd. Derfor vil Norge i fremtiden trenge mange flere nye statsborgere i arbeid. Vi er heller ikke bare vår egen lykkes smed, vi er avhengig av hverandre, fortsatte Storberget.

Troskapsed som nye, norske statsborgere kan avlegge - Klikk for stort bilde Foto: Kristina Skamsar/Statsforvalteren i Innlandet.