Sentrum skal blomstre som aldri før

Flisa sentrum skal pyntes med blomster også i år, og denne gangen større og bedre enn noen gang. 120 selvvanningskasser er kjøpt inn og skal pryde hele Kaffegata og rundkjøringa i sommer.

SKAL BLOMSTRE: Nye blomsterkasser er kjøpt inn på Flisa. De er vesentlig større enn de gamle, og lagrer vann i flere dager. Bjørn-Martin Brandett (fra venstre), Jan Maliberg, Lars Petter Heggelund og Ove Johnny Dybendal har deltatt i en arbeidsgruppe som har fordelt midlene som er bevilget.

Handelssenteret Flisa, Flisa grenderåd og ildsjeler tok initiativ til å pynte Flisa sentrum med blomster i fjor og året før. Alle stolpene i Kaffegata ble pyntet med blomsterpotter, og selv om nivået på blomstene var så som så første året, ble de riktig så fine i fjor. Årets sommerblomster kommer til å toppe alt.

- Åsnes kommune har bevilget 200.000 kroner til forskjønning av sentrum i år. Her må vi rette en stor takk til de som har stått på for bevilgningen. Det gjør at blomsterprosjektet kan fortsette, og i en helt annen skala enn tidligere, sier Bjørn-Martin Brandett, som er leder i Handelssenteret Flisa.

Han tror neppe bevilgningen fra kommunestyret hadde kommet uten ildsjelenes pågangsmot de to foregående årene.

- Det var jo dette vi ville: At det skulle bli blomsterpynt i sentrum som virkelig syntes! Årets blomsterkasser er veldig mye større og krever mindre vedlikehold. Om ikke værgudene prøver å ødelegge, blir dette veldig fint, sier Brandett.

Lars Petter Heggelund var én av politikerne som ønsket en tilleggsbevilgning for å få pyntet sentrum. Han er glad for at blomsterkasser og blomster nå er kjøpt inn.

- De som har gått i bresjen for dette i 2017 og 2018 har gjort en kjempejobb. Nå løfter vi prosjektet videre med å investere i store og fine potter. Dette kommer til å bety mye for sentrum, sier Heggelund.

Av bevilgningen er det også satt av en pengepott for å kunne ansette ungdommer til å vanne i sommer. Dette skal administreres av teknisk avdeling i Åsnes kommune.

- Ungdommer i gatebildet som gjør en jobb for å holde sentrum er veldig positivt. Både for de som får en forsmak på arbeidslivet, og for oss som får et fint sentrum, sier Heggelund.

Ove Johnny Dybendal i Åsnes kommune sier at endelig dato for oppheng av blomster ikke er satt, men at dette vil skje rundt den 10. juni.

- Men dette er selvsagt veldig væravhengig. Det som virkelig er fint med disse blomsterkassene er at de lagrer vann i mange dager. Det betyr mindre vanning og vedlikehold, samtidig som blomstene har tilgang på vann hele tiden. Sentrum har nok aldri blomstret så mye som i år, og dette er en investering vi vil dra nytte av i mange år fremover, sier han.