Situasjonen ved Braskereidfoss kraftverk

På grunn av brann i kraftstasjonen på Braskereidfoss er det utfordringer med styring av vannet i Glomma. Dette kan medføre økte vannmengder i Glomma den nærmeste tiden. Et eventuelt dambrudd på kraftstasjonen vil utløse en bruddbølge som i all hovedsak vil avta før den når Åsnes kommune. Vi ber likevel alle unngå å være i nærheten av flomutsatte steder langs Glomma.

Det er en krevende situasjon ved Braskereidfoss kraftverk etter at vann har trengt inn i kraftverket. Politiet får bistand av Forsvaret i håndteringen av situasjonen.

Politiet jobber på stedet og bruker relevant fagkunnskap for å redusere vanntrykket ved kraftverket. Det jobbes blant annet med fysiske tiltak ved hjelp av gravemaskiner. Politiet har også begjært bistand fra Forsvaret som er på plass sammen med nasjonale bistandsressurser fra politiet.

Situasjonen ved kraftverket kan føre til økt vannføring nedover Glomma, som kan påvirke de som bor i nærheten. Politiet har derfor startet evakuering av beboere langs elven i samarbeid med Våler kommune.

Politiet oppfordrer alle som bor i nærheten til å være oppmerksom på brå endringer i vannstanden og å holde avstand til Glomma.

Les mer hos politiet