Smitte på buss - rute 105

En bussjåfør bosatt i Grue kommune som har kjørt Innlandstrafikk sin rute 105 er bekreftet smittet med covid-19. Smittesporing av nærkontakter er iverksatt.

Rute 105 går med timesavganger mellom Kongsvinger og Hamar. Dette betyr at kommunene Kongsvinger, Grue, Åsnes, Våler, Elverum, Løten og Hamar er berørt.

Passasjerer som har vært på denne bussruten i forrige uke, mellom mandag 15. mars og lørdag 20. mars, bes være særlig oppmerksom på symptomer, og i så fall ta kontakt med egen hjemkommune.

Passasjerene er ikke definert som nærkontakter, i samsvar med retningslinjer fra FHI og rådføring med Statsforvalteren i Innlandet. De behøver altså ikke å gå i karantene.

Det gis allikevel tilbud om testing til de som har vært på bussen. Passasjerer som har vært på bussen og ønsker testing, eller får symptomer på covid-19, bes ta kontakt med koronatelefon eller tilsvarende i sin hjemkommune.

FHI og Statsforvalteren i Innlandet er konferert i forhold til anbefalinger og tiltak, og Grue kommune har formidlet informasjon om hendelsen til alle berørte kommuner.

Les mer om smittevern i kollektivtransport her: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/rad-og-informasjon-til-andre-sektorer-og-yrkesgrupper/kollektivtransport/%20?term=andre%20plager%20&h=1