Status for Covid19-utbrudd 3. november

• 4 nye smittede i dag i Åsnes tilknyttet kjent utbrudd. Alle er allerede isolert.
  • 59 smittede totalt i dette utbruddet
  • Karantene: ca 360 i Våler og 240 i Åsnes

• 35 nærkontakter er overført til oppfølging i Elverum og 10 nærkontakter er overført for oppfølging i Grue
  • Ca 90 testet i går
  • Ca 145 satt opp til test i dag
  • Kapasiteten for koronatester booket på nett er fullt belagt ut uken. Vi jobber med å oppskalere tilbudet både med personell og tekniske løsninger. Grue kommune er forespurt om å bistå med personell.
  • Koronatelefonens åpningstid utvides og vil være 09:00-18:00 fra 4. november til 6. november. Det vil bli vurdert å holde koronatelefonen åpen kommende helg.
  • Det er mulig å bestille covid19-test privat ved Volvat for deg som ikke har symptomer, men trenger test i forbindelse med jobb. Slike behov vil ikke kunne prioriteres på Haslemoen ettersom utbruddet legger et ekstremt press på testkapasiteten.

Felles kriseledelsesmøte i Åsnes og Våler har i møte i dag besluttet ett nytt tiltak:

• Sykehjemmene i Åsnes og Våler forblir stengt ut uke 45 med tilrettelegging for besøk ved alvorlig sykdom.

Mange innbyggere i Åsnes og Våler er påvirket og det er mange urolige innbyggere. Det jobbes intenst med smittesporing for å få oversikt over situasjonen. Vi venter på prøvesvar både fra egne og andre kommuner.