Tiårsmarkering for 22. juli-angrepene

I år er det ti år siden terrorangrepene på Regjeringskvartalet og AUFs sommerleir på Utøya. Dette blir markert på forskjellige måter i kommunene i Kongsvingerregionen.

77 mennesker, de fleste unge og i starten av voksenlivet, ble revet bort denne dagen.

─ Selv om det nå er 10 år siden, er det mange strømninger i dagens samfunn som trenger å kastes lys over. Vi trenger debattene, vi trenger de åpne arenaene og vi trenger muligheten til å vise alle hva inkludering og gode demokratiske prosesser bidrar med i et samfunn for alle. Derfor skal vi markere, mot hatet og mørket, nå etter 10 år og inn i framtiden, sier Rune Grenberg og Lise Selnes.

De er ordførere i henholdsvis Grue og Nord-Odal, de to lokale kommunene som var direkte berørt av hendelsene 22. juli 2011.

Program for 10-årsmarkeringen for 22. juli (Regjeringen)

Lokale arrangementer, 22. juli 2021

Grue

Kransnedleggelse ved minnesteinen, Grue rådhus

Ordfører Rune Grenberg og leder av Grue Arbeiderparti, Kjetil Dammen, holder appell

Grue kirke er åpen for lystenning og ettertanke

Konsert / minnemarkering i Grue kirke

Tommy Michaelsen medvirker med sang, Eli Furuberg leser dikt av Åsta Holth. Fellessang.

Ordførerne Rune Grenberg, Grue og Kari Heggelund, Åsnes deltar. Appell ved Kjetil Dammen.

Nord-Odal

Minnegudstjeneste i Sand kirke

Sogneprest Morten Grindvoll. Tale ved ordfører Lise Selnes. Musikk ved Jenny Aalborg og Cindy van der Leden

Umiddelbart etter gudstjenesten

Prosesjon til minnesmerket

Kransnedleggelse. Appell ved Mari Føsker. Musikk ved Knut-Harald Jensen.

Kongsvinger

Arrangement på Byscenen

Appeller ved ordfører Margrethe Haarr, Elisabeth Sidselrud Christiansen, Elin Såheim Bjørkli, Live Othilie Mastad og Mia Opåsen

Musikk ved Gatemusikantene