Tiltak i forbindelse med Covid19-utbruddet

Utbruddet av Covid19 i Våler og Åsnes i overgangen oktober/november kan om kvelden 2. november tallfestes til 55 smittede personer. Ytterligere fire prøver er uavklarte, men personene kan antas å være smittet. De 55 positive fordeler seg på 43 i Våler og 12 i Åsnes.

Tiltakene som 2. november er besluttet gjennomført er disse:

Familier med bekreftet smitte: Alle familier er pålagt isolasjon i 10 dager + 3 dager etter at de er blitt friske

Smittesporing i bedrifter/arbeidsgivere/skoler/barnehager fortsetter.

Besluttede tiltak

Skole

1. Vålbyen skole og Våler ungdomsskole: hele skolen i karantene i 10 dager
  2. Åsnes: Sønsterud skole: hele skolen i karantene i 10 dager. Fjernundervisning gjennomføres.
  3. Åsnes Ungdomskole: Deler av 8. trinn settes i karantene 10 dager. Fjernundervisning gjennomføres for alle trinn.
  4. Flisa, Jara og Solør Montessori-skole drifter i rød beredskap i 10 dager.
  5. Kulturskole legger om til digital undervisning.
  6. Videregående skole:
    1. Våler; vanlig drift på gult nivå
    2. Åsnes;– smittesporing og karantene av direkte nærkontakter på ett trinn. Øvrig undervisning på gult nivå
  7. Voksenopplæringen; overgang til digital undervisning
  8. Smittesporing av nærkontakter: Testing kun av de som har symptomer

Barnehager:

1. Våler; overgang til rødt nivå fra 3. 11.20
  2. Åsnes; en privat barnehage har besluttet på eget initiativ å stenge fra 2. november. Resterende barnehager i Åsnes står på gult nivå, men kan bli aktuelt å gå til rødt.

Kollektivtrafikk:

1. Dialog med operatører
  2. Taxi – dialog med operatører

Kultur og idrett:

1. Stengt barneidrett  og kulturaktivitet for barn og unge tom 18 år i Våler og Åsnes fra 2. 11. 2020 i 10 dager
  2. Kino er stengt i ti dager fra 2.11.20

Lokale arrangement:

1. Generelle råd – understreking i kommunikasjon de nærmeste dagene.
  2. Flere tilfeller eller spredning – eksalering: antallsbegrensning
  3.  Pålegg om max 5+ egen familie i eget hjem

Sykehjem, omsorgssentre:

1. Stengt sykehjem for besøkende i to dager – rødt nivå pga uavklart situasjon. Besøk utendørs og særskilte avtaler for pårørende til terminale pasienter.
  2. Iverksette bruk av personlig smittevernutstyr for ansatte med pasientkontakt
  3. Dagsenter – åpent med smittevernrutiner og kohort for ansatte. Ekstra fokus på smitteverntiltakene.

Hjemmetjeneste:

Mål; unngå karantene:

1. Iverksette bruk av personlig smittevernutstyr for ansatte i nærkontakt med brukere. Må bruke hansker og visir i tillegg til munnbind for å unngå karantene.
  2. Kohort-organisering av arbeidslag

Tannhelsetjeneste:

1. Vurdere tiltak i samråd med klinikkene og fylkeskommunen

Kommunen som arbeidsgiver:

1. Hjemmekontor
  2. Kohort-organisering av arbeidsgrupper
  3. Registrering av besøkende på offentlige kontor
  4. Vurdere stenging av publikumsmottak
  5. Digitale møter

Privat næringsliv:

1. Oversikt over besøkende og arbeidstakere med navn og kontaktinformasjon for bistand til smittesporing
  2. Innskjerping av smittevernrutiner