Trygg Trafikk: Slik øver du på skoleveien med barna

Ferien er i gang, og skolestart virker fjernt for de fleste. Likevel oppfordrer Trygg Trafikk alle foreldre til å bruke litt av sommerferien til å øve på skoleveien, særlig med de minste barna.

Barn som går til skolen. - Klikk for stort bilde

– For å bli god til noe, så kreves det trening. Det gjelder selvsagt også det å ferdes i trafikken til fots, på sykkel eller i bil. Så selv om det kan virke litt rart for oss voksne, er det faktisk viktig å øve på skoleveien.

Det sier regionleder Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk, Innlandet.

– Husk at barn tenker, reagerer, handler og husker ting på en helt annen måte enn vi voksne. De må lære seg å håndtere alle nye situasjoner – som det å gå til skolen. Da er det å øve praktisk sammen med foreldre og foresatte det beste.

Kartlegg ruta

Det første du bør gjøre er å gå ruta alene, gjerne på et tidspunkt det er litt trafikk. Mange voksne kjører stort sett bil, og bare det å gå ruta til fots vil kunne gjøre at du ser veien på en annen måte.

– Forsøk å se veien, omgivelsene og trafikksituasjonen med barnas øyne – og noter deg steder som kan være farlige. Husk at barn er små og har et annet synsfelt. De er impulsive og lar seg lett distrahere. Og viktigst av alt: de har ingen trafikkforståelse. Det betyr at de ikke klarer å tolke og forutse trafikken og farer på samme måte som en voksen, fortsetter Mittet Solbraa.

Så må du gå ruta sammen med barnet – flere ganger.

– Som å øvelseskjøre

– Samtalen mellom barnet ditt og deg er viktig. Du er den voksne som kan forklare og vise. Det er viktig at barnet selv får tenke gjennom og snakke med deg om situasjonene og valgene dere tar. Prat om det dere ser. Er det en høy hekk? Et uoversiktlig kryss? En strekning med smalt fortau? Hva gjør vi nå?

Etter hvert som dere øver sammen, skal barnet selv ta mer og mer ansvar. Solbraa sammenligner det litt med å øvelseskjøre. I begynnelse er det den voksne som instruerer og forklarer. Og etter hvert som barnet blir tryggere, er det den minste som tar over styringen.

Marianne Mittet Solbraa legger til at man ikke trenger å gjøre det altfor omfattende.

– Legg inn noen turer i løpet av sommerferien. Poenget er at barnet skal bli trygge gjennom øvelse og mestring.  Om flere går eller sykler og færre kjører til skolen, blir det tryggere for alle forgjengerne.  Innlandet fylkeskommune sammen med Statens vegvesen og oss i Trygg Trafikk jobber aktivt for at hver skole skal ha en Hjertesone rundt skolen, altså et område der det foregår minst mulig foreldrekjøring.   Gjør øvingen på skoleveien til en hyggelig stund, og belønn gjerne med en is når dere kommer hjem, avslutter Solbraa.

Trygg Trafikks tips til å øve på skoleveien:

1. Gå skoleveien uten barnet i første omgang og kartlegg steder som kan være kompliserte eller by på mulige farer.
  2. Ta dere god tid og gå flere turer sammen.
  3. Prat om det som skjer langs veien og de farene som kan oppstå.
  4. La barnet ta mer og mer styring etter hvert.
  5. Ha det hyggelig sammen!