Ukrainsk veldedighetskonsert i Rådhuskinoen

Lørdag 24. juni kl. 17 inviterer Åsnes kommune, i samarbeid med ukrainske flyktninger, til veldedighetskonsert i Rådhuskinoen. Det er gratis inngang, med servering av gratis kaker og kaffe etter forestillingen. Her kan man Vippse valgfritt beløp til #533345.

Alle inntektene fra arrangementet går uavkortet til «Godhetens by» (МІСТО ДОБРА) i Ukraina.

Ukrainske dansere, sangere og musikere som bidrar i støttekonsert for Ukraina i Rådhuskinoen 24. juni. - Klikk for stort bildeDanserne på bilde: Oksana Muliar og Kristina Tkachova. Sanger på bilde: Olha Riabinina. Pianist på bilde: Tetiana Miroshnyk.

I mer enn ett år har det pågått en forferdelig krig i Ukraina. Ukrainske byer og tettsteder blir beskutt. Bomber treffer skoler, barnehager og sykehus. Befolkningen i Ukraina lever i konstant frykt for seg selv og sine familier, fredelige mennesker blir tvunget til å gjemme seg i bombe-skjul og kjellere.

Omsorgsfulle mennesker fra hele verden gjør det de kan for å hjelpe ukrainere. Norges regjering var en av de første som begynte å sende våpen og humanitære varer. Hver måned tar også Norge imot ukrainske flyktninger i et enestående omfang. Mange av disse bor nå her i Solør.

Støtte til stiftelsen "Godhetens by"

Å bevare sin identitet er veldig viktig for alle de som har blitt tvunget til å forlate Ukraina.

Derfor har Åsnes kommune, sammen med ukrainerne som bor her, bestemt seg for å arrangere en veldedighetskonsert. Det blir en variert forestilling, med ukrainske artister på scenen.

Formålet med konserten er først og fremst å støtte den ukrainske veldedige stiftelsen «Godhetens by», som ønsker kvinner med barn og gamle kvinner fra hele landet velkommen til sitt senter. De tar til og med imot familier med kjæledyr, og gir dem et sted å bo, mat, medisinsk hjelp, og prøver å gjøre denne tiden i det minste litt mindre traumatisk for de minste.

De har også åpnet dørene til tre evakuerte barnehjem fra Sør-Ukraina. Dette er barn fra fødsel til 7 år. De trenger derfor all hjelp de kan få til mat, medisiner, klær, og ferdigstilling av to nye bygninger med bomberom. Dette vil hjelpe dem til å få plass til enda flere mennesker som er berørt av krigen. Man kan bare forestille seg hvor vanskelig dette arbeidet er under de forholdene som er i landet.

Takk til solungene

Samtidig er denne konserten også en måte å takke alle innbyggerne i Solør for deres konstante hjelp og støtte, ved å invitere til en kveld med ukrainsk kultur. Arrangementet gir også ukrainerne selv en mulighet til å føle seg verdifulle i et nytt samfunn og en ny hverdag, og distrahere seg fra tunge tanker og bekymringer om deres slektninger og fremtiden til Ukraina.

Artistene som skal opptre er:

Olha Riabinina

Viktoria Riabinina

Oksana Muliar

Kristina Tkachova

Anastasia Butova

Ruslana Ostrishchenko

Tetiana Miroshnyk

Natalia Baran

Dmytro Khomov og mange ukrainske barn

Vi ønsker alle hjertelig velkommen til konserten! Hjelp oss å hjelpe!

Plakat med informasjon om veldedighetskonsert for Ukraina. - Klikk for stort bilde