Uværet «Hans»

Så langt i dag har det vært ganske kraftig regn i Oslo og Viken, mens det i Innlandet er områdene vest for Mjøsa og nordover som har fått mest nedbør.

Men for kommende natt viser prognosene at det kan ventes store nedbørsmengder i Åsnes. Kraftige byger er ventet over sørlige deler av Innlandet, med gradvis avtagende intensitet tirsdag kveld.

Kart fra Meteorolgisk institutt med nedbørsprognoser - Klikk for stort bilde met.no

Mens det har vært skred og stengte veger i kommuner som Gjøvik, Østre Toten og Sør-Aurdal mandag, har det ikke kommet inn meldinger til Åsnes kommune om ødeleggelser på veger i Åsnes.

Tekniske tjenester i Åsnes kommune har vært på befaringer og sett over sluk og netting foran sluk på kritiske plasser der overvann er en utfordring.

Sektoren har styrket bemanningen, slik at de skader som eventuelt oppstår i natt kan bli håndtert utover morgendagen.

Veg, vann og avløp i Åsnes kommune har vakttelefon med følgende nummer: 91 39 44 80

Ring denne hvis du observerer skader på veger.

Kommunens entreprenører er klare til å bistå ved behov, og brannvesenet har forberedt seg med å ha lenseutstyr klart.

Det ventes ikke noen betydelig økning i vannføring i Glomma og Flisaelva, men det er sannsynlig at vannmengdene i alle mindre bekker vil øke betydelig. Dermed er det også sannsynlig med skader på kommunale veger, især grusveger, samtidig som overvannshåndtering i tettbebygd strøk kan bli utfordrende det neste døgnet.

Hjemmebasert omsorg har gått gjennom oversiktene over tjenestemottakere og forberedt alternative løsninger for enkelte brukere og pasienter dersom det blir vanskelig for ansatte å ta seg frem på veinettet. De pasientene det gjelder har fått individuell informasjon om dette.

Her er noen viktige råd:

1. Følg med på værmelding, nyheter og trafikkinformasjon
  2. Rens stikkrenner, kummer og andre vannveier for jord og grus, kvist og løv, slik at vannet kan renne uhindret der det vanligvis renner
  3. Rydd hagen for løse gjenstander
  4. Lukk dører og vinduer godt
  5. Hold deg unna elver og bekker med stor vannføring
  6. Sikre og flytte verdier bort fra utsatte områder (for eksempel i kjellere, og biler, campingvogner langs elver og bekker)
  7. Skal du ut og reise, vurder nøye om reisen faktisk er nødvendig
  8. Jobb hjemmefra om du har mulighet for å unngå å belaste trafikk og veier mer enn nødvendig.
  9. Ta vare på og hjelp naboene dine og de som er alene. Ta en telefon, vis omsorg!
  10. Informer om det du vet til dem du treffer. Hvis du møter utenlandske turister, snakk med dem om farevarselet.
  11. Frisk opp beredskapslageret ditt. Fyll opp en vannkanne (i tilfelle det blir brudd på vannledninger og drikkevannet kan bli forurenset)
  12. Sørg for at du har medisiner du trenger og nok mat til noen dager. Lad opp det du har, strømmen kan bli borte.

Les mer om hva du kan gjøre for best å sikre deg selv og dine verdier på sikker hverdag.no