Vi ønsker flere forslag til programmet for folkehelseuka

Det har kommet inn mange forslag til folkehelseukas program, men det er plass til flere. Har du noen tanker om hva som bør komme med, ber vi deg sende inn ditt forslag innen 7. april.

Folkehelseuka i år er fra fredag den 26. april til fredag den 3. mai. Både store og små har mulighet til å være med.

Vi ønsker oss mer på programmet. Alle kommunens lag og foreninger utgjør hver uke en forskjell for våre innbyggere, for deres tilbud gjør at både små og store får mulighet til å utfolde seg på mange ulike områder.

Derfor ønsker vi at folkehelseuka skal være en mulighet for lag og foreninger til å vise fram hva de har å by på. Dermed kan potensielle medlemmer og øvrig befolkning med selvsyn få med seg hva frivillig innsats i lokalmiljøet betyr i praksis og hva det har å si for folkehelsa.

Frist for innspill til program er den 7. april.

Send gjerne med bilder.

Dette kan sendes til folkehelseuka@asnes.kommune.no

Årets folkehelseuke starter samme helg som UKM fylkesmønstring og vårfesten på Flisa. Handelsstanden tilbyr alle lag og foreninger gratis stand på Flisa denne lørdagen.

I år arrangeres det folkehelseuke her i Åsnes for tredje gang. I år er temaet «sammen om hverdagsglede».

Folkehelseuka dreier seg rett og slett om helsa vår, og et mål med folkehelseuka er at den kan bidra til at innbyggerne i Åsnes føler hverdagsglede og gir inspirasjon til å være sosial med andre mennesker. Resultater fra undersøkelser sier nemlig at det er mange i Åsnes som kan føle seg alene og ikke opplever nok hverdagsglede. Det er mange muligheter for aktiviteter i folkehelseuka. Programmet for uka er ikke helt fastslått ennå, men det jobbes kontinuerlig med å få på plass innhold.

I forkant av folkehelseuka har vi snakket med noen personer om hva hverdagsglede er for dem, og om de har skapt hverdagsglede for noen andre i det siste.

Åse Bergersen

Hva er hverdagsglede for deg?
Det er å få benytte meg av bassenget. Jeg synes det er gøy med vannpolo og diverse ballspill i vannet. Ellers får jeg hverdagsglede av å bevege meg til musikk, og danse.

Har du gjort noe i det siste som har gledet andre, eller gitt dem hverdagsglede?
Her om dagen bakte kake til mannen når har var ute å måkte snø. Jeg synes det er viktig med folkehelse uka, og man må ikke gjøre ting så vanskelig for å skape hverdagsglede.

Thomas Sollien

Hva er hverdagsglede for deg?
Det er å trives der man er, og å trives med det man gjør. Det er også blant annet å være med venner, motorsykkelen min og pistolskyting.

Jeg gjør stadig hyggelige ting for andre, som å rydde snø for foreldrene, besteforeldrene og så videre. Her om dagen besøkte jeg besteforeldrene mine og hadde med mat til dem. Jeg liker å gjøre andre glad, for da blir også jeg glad.

Maria Skoglund

Hva er hverdagsglede for deg?
Det er overskudd til ungene. Jeg blir glad av å se folk være snille mot hverandre.

Jeg besøkte moren min som nettopp hadde blitt operert.