Stasjonær trygghetsalarm

En trygghetsalarm er til for å skape trygghet for tjenestemottakeren i eget hjem, hele døgnet. Med en alarmknapp på håndleddet eller rundt halsen kan tjenestemottakeren ringe etter hjelp ved behov. Ett trykk på knappen og man kommer i kontakt med kommunens personal.

Trygghetsalarmen tåler fukt i den forstand at man kan dusje med den på. Men den tåler ikke å senkes i vann, så man kan ikke bade med den på.

Trygghetsalarm med knapp for bruk på håndledd. - Klikk for stort bilde

Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste, men et tilbud til kommunens innbyggere og personer med nedsatt funksjonsevne eller andre som kjenner seg utrygge ved å bo alene.

Digital trygghetsalarm er en av flere typer hjemmetjenester som kan tildeles etter søknad ut fra faglig vurdering og behov.

Trygghetsalarm apparat. - Klikk for stort bilde

Med vår applikasjon til mobiltelefon vil alarmer fra tjenestemottaker vises direkte i displayet til kommunens personal. Navn, adresse, telefonnummer, sykdom eller annen nyttig informasjon om tjenestemottaker kommer da opp på telefonen til ansatte innen helse i Åsnes kommune.

I bygninger som ikke har direktekobling til brannvesenet har kommunen valgt at det monteres røykvarsler, som har samme alarmprosedyre som trygghetsalarmen via vakttelefonen.

Røykvarsler. - Klikk for stort bilde

 

Hvem kan få tilbudet?

Eldre, personer med nedsatt funksjonsevne og andre som kan føle seg utrygge ved å bo alene.

 

Slik søker du

Søknadsskjema (digitalt)

Søknadsskjema (papirbasert)

 

 

Hva koster det?

Trygghetsalarmen leveres etter selvkostprinsippet. Det betyr at du betaler de faktiske utgiftene knyttet til trygghetsalarmen, i form av etableringsgebyr og en fast månedlig leie.

For 2025 er etableringskostnaden kr. 740,-, og månedsleien for digital trygghetsalarm med røykvarsler er kr. 380,-.

Etableringskostnaden og månedsleien reguleres én gang per år henhold til kommunens gebyrregulativ vedtatt av kommunestyret.