Bashammerberget

4,5 km skogstur i variert terreng med parkering og start fra Bashammeren barnehage, 2,5 km fra Flisa sentrum.

Veibeskrivelse: Fra Flisa, kjør Rv2 sørover ca. 2 km fra rundkjøringa i Flisa sentrum mot Arneberg. Ta av til venstre rett over brua (Fliselva) ved Flisundet mot Knappum/Trangen/miljøstasjon. Sving opp til høyre med én gang du har svingt av Rv2 og opp mot Bashammeren/Syversætre. Kjør Bashammervegen opp på toppen. Parker ved Bashammeren barnehage eller øverst i byggefeltet ved gapahuk.

Løypebeskrivelse: Fra parkeringsplassen ved barnehagen må man gå tilbake veien man kom fra, opp gabbrovegen til gapahuken og fotballbane. Løypa starter til høyre for fotballbanen, følg rød-merking og fortsett inn på stien "veien over tolvmilskogen". Følg fin sti nedover mot Losmyra. Når du følger stien ned i bunn av berget, går du opp mot venstre. Det er en rød pil og rød-merking.

Gå opp til toppen og nyt den flotte utsikten utover Losmyra og det fredede fuglelivet der. Fortsett litt til før du kommer til et kryss med mye merking. Her går turen oppover til høyre. følg rød pil og skilt "til FYSAK-KASSE".  På toppen av bakken kommer du til et nytt kryss, en rød pil mot høyre der står det "fysak runde 2021". (Samt en rød pil, som peker tilbake veien du kom fra "til parkering") Følg pilen til høyre "fysak runde 2021", stien er godt merket og går tvers over berget, og gjennom et steinbrudd (2 gamle brakker) en lang nedoverbakke og man kommer ut på den gamle trasé for FYSAK-løypa. Gå til venstre oppover i berget. Følg godt med på merking og røde piler og følg stien videre opp til FYSAK-kassa som er på samme sted som tidligere. Etter FYSAK-kassa fortsetter man videre på stien og man kommer til krysset med pilen "til parkering" man har vært tidligere. Nederst i bakken ved skiltet " til FYSAK-kasse" tar man nå til høyre og etter 100-200 meter er man tilbake ved gapahuk og fotballbanen.

Løypa er ca 4,5 km lang, og går for det meste på stier, men noe traktorvei. Terrenget er variert med både stier som går nedover, oppover og flatere partier. Stien er for det meste tørr, men det kan være noen isete partier tidlig på våren.

Løypa er godt merket med røde bånd, røde piler og FYSAK-merker. Skulle du allikevel trenge hjelp eller lurer på noe angående løypa, ta kontakt med kontaktperson.

Bashammerberget egner seg ikke for barnevogn.