Brattåsen

Kjør ned til Flisa stasjon, og kjør over brua.

Følg RV 206 til Snålroa. Ta til venstre i krysset og følg RV 210 til Kongsvinger ca. 5, 7 km (passerer Kvisler).

Det er to alternativer for ankomst og turmuligheter til Brattåsen.

1. Ta av til høyre (grusvei) på Kordalsvegen – FYSAK merke er ved innkjøringen. Veien deler seg raskt – ta veien til høyre. Ca 300 meter opp er det parkeringsplass.

2. Parker ved postkassestativ/busslomme, Vestre Solørveg 869 («Dritua» Er en ny sti opp i Brattåsen. Fra postkassestativet, rødt bånd/pil og fysak-merke på stativet, der går det merket veg/sti opp i Brattåsen, ca 1,5 km. Først lett stigende på gml. vei opp i skogen, så meget bratt sti opp til Fysak-kasse.

Kan også kombineres med resten av de merkede stier i Brattåsen, eller gå veien ned til Vestre Solør veg (tidligere Væssiavegen) og nordover til “Dritua”, Vestre Solør veg 869 (tidligere Væssiavegen) Opp på ”parkeringsplassen” går man til høyre opp i skogen – ca.1,5 km – en løype med lett stigning – mulighet for flott utsikt Strandsjøen, Beitnesgrenda og rett på døra til Hof kirke.

På toppen har man to muligheter:

1. Følge samme løype tilbake eller

2. gå en løype på ca. 2,5 km. Løypa er merket med FYSAK merker og bånd. Fint turterreng. Den kommer ned igjen på skogsbilvei, som fører tilbake til parkeringsplassen. Da man kommer ned på skogsbilveien er det en fin gapahuk som kan brukes, med egen bål og grillplass. Herfra kan man enten følge stien tilbake til FV 210 eller følge merket sti vestover til Åsa.

Denne løypa går etter en gammel vei fra Mosogn til Livgård i Åsa, en tur i lett og fint terreng. Man passerer også to nedlagte hjem som fortsatt har et hus og uthus, Vestre Oppi og over Lombekken som munner ut i Hukusjøen. Ved Livgård følges merking til høyre mot Åsa- vegen og Samdrift fjøset.

Det er også muligheter for å parkere ved Samdrift fjøset men ikke parker foran porter eller dører. Her kan du følge merking østover på Åsavegen, sving ved postkassestativ og gå til sti ca 300 m. Gå stien østover, over Lombekken til ankomst gapahuken i enden av grusveg, ca 2 km. Derfra inn løype til toppen, enten langs grusveg eller sti opp mot Fuglemyra og til «tårnet». Det stod i sin tid et trigonometrisk tårn der hvor kassa står, det er også en trimkasse for Mosogn vel og andre her.

Begge turene er litt lite egnet for barnevogn (partier). Noen partier kan være litt bløte (vær avhengig), men ellers en flott tur