Buttaråsen via Morttjernet

Veibeskrivelse:

1. Fra Flisa kjør Rv2 sørover ca. 2km fra rundkjøringa i Flisa sentrum mot Arneberg, ta av til venstre rett over brua (Fliselva) ved Flisundet mot Knappum/Trangen/miljøstasjon. Følg Fv. 450 i 2,7 km via Knappumsvegen fra brua ved Flisundet og til krysset i Knappum. Sving mot Velta/Trangen/Miljøstasjon Fv. 450 via Trangenvegen, og kjør i 6,6 km.
  2. Fra Kjellmyra kjør av ved Joker-butikken på Kjellmyra mot Knappum (Holmbakken). Sving mot Velta/Trangen/miljøstasjon Fv. 450 via Trangenvegen, og kjør i 6,6 km.

Sving av vegen til høyre mot Hammersborg på Sletta. FYSAK-merker nede ved hovedveien. Følg grusveien i 1,5 km, hold venstre i Y-kryss. Stor oppgruset parkering ved Hammersborg (gamle ubebodde hus og snøscooter-led). Noe merket med røde bånd innover vegen.

1. Fra Velta følg Fv. 450 Trangenvegen i underkant av 10 km. Sving venstre ved FYSAK-merker ved hovedveien. Følg grusveien, hold venstre i Y-kryss og kjør i 1,5 km. Stor oppgruset parkering ved Hammersborg (gamle ubebodde hus og snøscooterled).

Løypebeskrivelse: Fysak løypa går etter fine stier (Veien over tolvmilskogen), litt grusvei, gamle traktorveier og i varierer terreng med jevn stigning oppover. Ingen krevende bratte partier! Det kan være noen våte partier, men joggesko skal gå bra dersom det ikke har regnet for mye. Løypa er ca. 7,5 km lang og følger du løypa slik den er merket opp blir det omtrent som et 8 tall. (Du går ca. 500m av løypa samme vei både opp og ned). Når du kommer ned igjen på grusveien fra Morttjernet og Buttaråsen (fysak kassa) tar du til høyre på grusveien. Nå har du to valg ned igjen til parkeringa på Hammersborg. Enten går du første merket sti ned Kjellåsen/Trangsmyra ellers fortsetter du etter grusveien der hvor snøscooterleden går en liten stubb (godt merket med røde bånd) til du tar av en traktorvei nedover skogen gjennom Svasatorp (se inn til høyre og finn ei gammel hytte), og ned til Hammersborg igjen.

Turen tar ca 1,5 til 2 timer å gå i vanlig gange.

• Buttaråssætra ligger på 380 moh. og er en gammel sæter voll som ble hugget ned i 2020. Hytta er pusset opp av Knappum og Sletta Vel sine medlemmer på førsten av 1990 tallet og er i fin stand. FYSAK-kassa henger på rekkverket på hytta!
  • Morttjernet er turens flotte mål. Her kan du nyte stillheten over en kopp kaffe, fiske abbor, padle kano (Knappum og Sletta Vel sin) eller oppleve flotte solnedganger.

Løypa er godt merket med røde bånd, røde piler og FYSAK-merker. Skulle du allikevel trenge hjelp eller lurer på noe angående løypa, ta kontakt med kontaktperson.

Det finnes flere bekker, vann pytter og tjern (Morttjernet) som drikkekilder for hunder.

Løypa egner seg ikke med barnevogn, og kan bli litt lang for de minste barna.

Buttaråssætra eies av Åsnes kommune, men leies av Knappum og Sletta Vel.

Kontaktperson: Marte Nordtorpet – 95214713

Gapahuken ved Morttjernet i solnedgang en kveld i april

Skiltet står på Hammersborg ved P-plass

P-plass Hammersborg

Buttaråssætra hvor FYSAK-kassa henger

Kano til låns ved Morttjernet (Knappum og Sletta Vel sin). Årer og noen flytevester ligger i gapahuken.