Gjersåsen

Velkommen til Fysak topptur til Gjersåsen. Vi ønsker deg en fin tur!

Korte fakta om turen:
Lengde tur/retur utgangspunkt ved snuplass i Oksmyrvegen: 4 kilometer
Terreng: sti og traktorveg
Utgangspunkt for turen: Oksmyrvegen
Barnevennlig: Ja, men ikke med vogn
Utsikt over:  Grue, Kongsvinger, Vestmarka (Åsnes), Våler, Åsnes Finnskog og Gjesåsen
Merking: Røde bånd og Fysak-lapper

Hvordan kommer jeg meg til starten for turen?
Utgangspunktet for turen til Gjersåsen går fra snuplassen innerst i Oksmyrvegen.
For å komme deg dit må du følge følgende veibeskrivelse:

• Fra Rv. 2 sving av mot Hof Finnskog kirke
  • Du kjører da inn på veien Skjærigutua – denne følger du i ca. 1,4 kilometer
  • Oksmyrveien går da inn til venstre fra Skjærigutua
  • Oksmyrvegen følges til den ender i en snuplass, ca. 1,2 kilometer fra avkjøringen fra Skjærigutua

Turen til Gjersåsen
Fra snuplassen i Oksmyrvegen ser du starten av fysakløypa til høyre, oppover en skråning. Turen til toppen av Gjersåsen er estimert til ca. to kilometer fra snuplassen. Turen går på sti, delvis traktorvei  og over hogstfelt. Stien er godt merket med røde bånd.

Postkassa, der du skriver deg inn i boka og klipper fysak-kortet ditt, finner du ved å følge rød merking over hogstfeltet med god utsikt  og et lite stykke videre. Da vil du også få utsikt mot Gjesåsen og Læssmyra.

Øverst på hogstfeltet man går over før man kommer opp på toppen av Gjersåsen har du god utsikt både, sør- og nordover.

Du må følge samme rute som du gikk opp tilbake til snuplassen i Oksmyrvegen.
Eller du kan velge å gå via Arnebergsbakken.

Det er i 2020 også merket en ekstra sløyfe fra postkassa og en runde på toppen av Gjersåsen. Denne er merket med gule bånd.

Les mer om de nye rutene under alternative rute lenger ned.

Alternativ rute:
Tidligere start på toppturen:
Turen til Gjersåsen kan gjøres lenger ved å parkere lenger ned i Oksmyrvegen. Etter å ha sving inn på Oksmyrveien, og kjørt ca. 250 meter er det en parkeringslomme med plass til 2-3 biler på høyre side.

Du finner stien som skal følges på venstre side av veien. Stien er merket med rødt, og går parallelt med Oksmyrvegen innover. Stien kommer ut på snuplassen innerst i Oksmyrvegen, der skilting kan følges videre til Gjersåsen.

. - Klikk for stort bilde

Rute via Arnebergsbakken på vei mot toppen eller ned igjen
Våren 2020 har vi merket en ny start eller avslutning på toppturen til Gjersåsen.
Fra snuplassen innerst i Oksemyrveien kan du velge å følge skogsbilveien som går rett frem, og gå opp mot toppen via Arnebergsbakken. Denne stien er også merket med røde bånd, og kommer inn på «hovedstien» mot toppen.

Denne ruten kan du også velge på vei ned fra toppen. Rett etter at du har gått over bekken, med tømmestokker over, og litt videre så er det merket med røde bånd ned til venstre. Du vil da komme forbi Arnebergsbakkken, og så videre til snuplassen der turen startet.

Utforskning på toppen av Gjersåsen
Våren 2020 er det merket en sti videre rundt toppen av Gjersåsen og en ny sløyfe. Den blir merket med gule bånd fra postkassa, og det er bare å utforske denne for de som har lyst.

Alternativ rute opp til Gjersåsen fra Sorkavegen
Ny rute til Gjersåsen fra Snuplassen innerst i Sorkavegen. Ta Sorkavegen til venstre fra Finnvegen forbi grustaket og helt inn til snuplassen ca 2 km. Gå traktorveien nord/vestover ca 600 meter. Ta til venstre opp en sti/kjerrevei. Etter ca 400 meter på denne stien går det en liten sti til høyre merket med gulebånd. Følg stien ca 200 meter og ta til venstre opp ny sti med gulemerker. Følg denne til postkassa på Gjersåsen. Fra snuplassen er det ca 1,5 km til toppen.

. - Klikk for stort bilde

Hele ruta inkl. en runde på toppen og via Arnebergsbakken, tur/retur snuplassen.

Vi ønsker dere en god tur topptur – nyt utsikten!